У статті розглянуто питання щодо контролю і оцінювання навчальних досягнень учнівської молоді у процесі занять
фізичними вправами у зв’язку з реформування освітньої сфери. Показано суперечливе відношення дітей та їх батьків до уроків
фізичної культури. Виявлена необхідність удосконалення системи контролю і оцінювання на уроках фізичної культури. Оскільки
здійснення контролю на уроках фізичної культури дає можливість вчителю аналізувати відповідність результату педагогічним
завданням, управляти процесом і вносити відповідні корективи, а позитивна оцінка сприяє розкриттю перспектив успіху
дитини, створює і підтримує позитивний емоційний настрій, викликає бажання вчитися, сприяє формуванню адекватної
самооцінки.
В статье рассмотрен вопрос о контроле и оценивании учебных достижений ученической молодежи в процессе
занятий физическими упражнениями в связи с реформированием образовательной сферы. Показано противоречивое
отношение детей и родителей к урокам физической культуры. Выявлена необходимость усовершенствование системы
контроля и оценивания на уроках физической культуры. Поскольку осуществление контроля и оценивание на уроках
физической культуры дает возможность учителю анализировать соответствие результата педагогическим заданиям,
управлять процессом и вносить соответственные коррективы, а положительная оценка способствует раскрытию
перспектив успеха ребенка, создает и поддерживает положительное настроение, вызывает желание учиться, способствует
формированию адекватной самооценки.
The article deals
with the issue of monitoring and evaluation of students’ educational achievements in the exercise in connection with reforming the education
area. It’s shown contradictory attitude of children and their parents for lessons of physical culture. As a steady trend parents with their
children visit fitness clubs, aqua centers and other commercial sports and health improving facilities, and at the same time take out medical
certificates that freed child from physical exercises in the school.
Today scientists emphasize unjustified Ukraine state tests for evaluation of physical fitness of pupils, the discrepancy age
peculiarities of pupils, injure dangers one-sided control of motor activity. At the same time with the difference of controls assessment
standards of physical fitness of our population, at present time nothing new is asked instead of them.
It’s revealed the necessity to improve monitoring and evaluation system for physical education classes. It’s found that monitoring
and evaluation in the pupils’ learning process is an important means of building motivation and stimulation of teaching and learning activities. As control on the lessons of physical culture gives the possibility for the teacher to analyze compliance results by pedagogical task
to manage the process and make appropriate adjustments and positive evaluation helps reveal the prospects of the child’s success,
establish and maintain positive emotional mood and call the desire to learn, promotes adequate self-esteem.
However, the evaluation should be adequate to take into account the individual characteristics of students, encourage diligence,
and take into account the dynamics of personal achievement during the school year.