У статті розглядається проблема створення сучасного освітнього простору, в якому вихованця плекають як творця і проектувальника свого життя. Здійснено аналіз концепту життєтворчості, що використовується у вітчизняній психологічній та педагогічній науці. Визначено складність та особливості здійснення процесу системної взаємодії внутрішніх механізмів творчої активності суб’єкта та зовнішніх обставин, якими були визначені рефлексивні механізми цілісного розвитку особистості і життєтворчий освітній простір.
Актуалізовано проблему застосування проективно-рефлексивної технології навчання для розвитку життєвої компетентності учнів навчально-реабілітаційного центру. Розкрито зміст проективно-рефлексивної технології навчання як засобу становлення особистості учня, здатного до життєтворчості, та обґрунтовано доцільність її застосування. Розкрито етапи реалізації даної технології та представлено деякі компоненти навчально-методичного забезпечення впровадження проективно-рефлексивної технології в освітній процес, серед яких особливо виділяється самоаналітична діяльність учня, яка здійснюється за чітким алгоритмом. Визначено критерії та показники ефективності впровадження збагаченої проективно-рефлексивної технології відповідно до знань учнем типів уроків, форм і методів роботи, видів контролю, вміння знаходити головне і встановлювати взаємозв’язки між елементами теми, володіння раціональними способами засвоєння матеріалу тощо.
В статье рассматривается проблема создания современного образовательного пространства, в котором ребенка воспитывают как творца и проектировщика своей жизни.
Осуществлен анализ концепта жизнетворчества, который активно используется в отечественной психологической и педагогической науке. Определены сложность и особенности
осуществления процесса системного взаимодействия внутренних механизмов творческой активности субъекта и внешних обстоятельств, которыми были определены рефлексивные механизмы целостного развития личности и жизнетворческое образовательное пространство. Актуализирована проблема применения проективно-рефлексивной технологии обучения для развития жизненной компетентности учащихся учебно-реабилитационного
центра. Раскрыто содержание проективно-рефлексивной технологии обучения как средства становления личности ученика, способного к жизнетворчеству и обоснована целесообразность ее применения. Раскрыты этапы реализации данной технологии и представлены некоторые компоненты учебно-методического обеспечения процесса внедрения проективно-рефлексивной технологии в образовательный процесс, среди которых особенно выделяется
самоаналитическая деятельность ученика, которая осуществляется по определенному алгоритму. Определены критерии и показатели эффективности внедрения обогащенной проективно-рефлексивной технологии в соответствии со знаниями учениками типов уроков, форм и методов работы, видов контроля, умение находить главное и устанавливать взаимосвязи между элементами темы, владение рациональными способами усвоения материала и т.д.
This paper considers the problem of creating a modern educational environment in which the pupil is brought up as the creator and designer of his or her life. It is analyzed the concept of lifecreation that is used actively in psychological and educational science of our country. It is defined the complications and peculiarities of the system interaction process of internal mechanisms of the person creative activity and the external circumstances which identified the reflexive mechanisms of
consistent personality development and the life-creation educational space. It is actualized the problem of projectively-reflective learning technologies application for the development of vital competence of students of educational and rehabilitation center. The content of the projectively-reflective learning
technology as a means of making up of individual of student who is capable of life-creation is revealed and the reasonability of its application is grounded. It is revealed the stages of this technology implementation and it is presented some components of teaching and methodological support of the implementation of projectively-reflective technology in the educational process, including highlights self-analytic activity of a student that is carried on a certain algorithm. The criteria and effectiveness
indicators of introducing of enriched projectively-reflective technology according to students’ knowledge of lessons’ types, the works forms and methods, types of controls, the ability to find the most important and to link between elements of the theme, the possession of rational way of mastering of the subject etc. are determined.