У статті відображено особливості впровадження в учбовий процес з фізичного виховання студентів,
майбутніх вчителів музики, занять з аквафітнесу, як одного з найефективніших засобів для зміцнення здоров’я і
фізичного розвитку людини. Аналізуються результати педагогічних спостережень, робляться висновки, надаються
належні рекомендації щодо впровадження в учбовий процес занять з аквафітнесу враховуючи індивідуальні специфічні
можливості організму музикантів і особливості їх подальшої педагогічної діяльності.
В статье отражены особенности внедрения в учебный процесс физического воспитания студентов,
будущих учителей музыки, занятий аквафитнесом, как одного из наиболее эффективных средств для укрепления
здоровья и физического развития человека. Анализируются результаты педагогических наблюдений, делаются
выводы, предоставляются соответствующие рекомендации относительно внедрения в учебный процесс занятий
аквафитнесом, учитывая индивидуальные специфические возможности организма музыкантов и особенности их
будущей педагогической деятельности.
The article shows the features of introduction of physical lessons of aquafitness in
educational process of students, future teachers of music as one of the most effective means to promote health and physical
development. The article focuses on the fact that preserving and strengthening health, improving adaptation abilities of students
during their studies at the university is an important part of higher education, because during this period the foundation for the
success and longevity of future professional activity is being formed. It is noted that physical education must also take into
account the specific characteristics of student musicians professional activity. Aquafitness is seen as a kind of physical activity
that has a number of advantages over other types of recovery. The introduction of physical training of aquafitness in educational
process of future music teachers to encourage students to physical trainingis grounded. The results of pedagogical observations
are analyzed, the conclusions about the changing attitudes of students-musicians to sports and recreation activities, their
importance to the human health, physiological and emotional state, as well as the importance of further professional activity are
made. The appropriate recommendations for implementation of aquafitness classes in the educational process of future
musicians considering individual organism specific features and especially their future educational activities are given.