Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: економічний, релігійний, мистецький та віртуальний виміри

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бойченко, Михайло
dc.date.accessioned 2017-04-20T08:12:09Z
dc.date.available 2017-04-20T08:12:09Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Бойченко М. Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: економічний, релігійний, мистецький та віртуальний виміри / М. Бойченко // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – № 2 (17). – C. 132-152 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13526
dc.description.abstract Статтю присвячено виявленню соціально-інституційних передумов виникнення і розвитку критичного мислення. Приклад успішності економічних інституцій показує, що завданням критики є не стільки бути наглядачем-поліцейським, який карає за відхилення від норми, скільки наставником-натхненником, який сприяє утвердженню нових цінностей, критикуючи недолугість старих. Варто відійти від стереотипу фундаментальної догматичності релігійного мислення як несумісної з критикою: дослідження релігійної історії показує, що утвердження догматів завжди було результатом бурхливої і, як правило, тривалої релігійної полеміки, догмати народжувалися з критики і потребували критику як засіб боротьби зі своїми альтернативами. Естетична критика та мистецтвознавство, на наше переконання, дають ключ до розуміння ціннісного аспекту інституційних засад критичного мислення. Віртуальні соціальні мережі є відповіддю на суспільний запит і пошуки більш варіативних і вільних від догматичних шаблонів механізмів здійснення колективної критики. Наскільки така відповідь є задовільною і адекватною до кінця не з’ясовано, оскільки потенціал використання віртуального виміру інституційних засад критичного мислення ще остаточно не окреслено – ані організаційно, ані концептуально. Поняття етосу виражає сам дух критичності як такої, що інституалізує соціальну реальність не меншою мірою, аніж сама вона спирається на певні інституційні засади. ua
dc.description.abstract Статья посвящена выявлению социально-институциональных предпосылок возникновения и развития критического мышления. Пример успешности экономических институтов показывает, что задачей критики не столько быть блюстителем-полицейским, который наказывает за отклонения от нормы, сколько наставником-вдохновителем, который способствует утверждению новых ценностей, критикуя несостоятельность старых. Стоит отойти от стереотипа фундаментальной догматичности религиозного мышления как несовместимой с критикой: исследование религиозной истории показывает, что утверждение догматов всегда было результатом бурной и, как правило, длительной религиозной полемики, догматы рождались из критики и требовали критику как средство борьбы со своими альтернативами. Эстетическая критика и искусствоведение, по нашему убеждению, дают ключ к пониманию ценностного аспекта институциональных основ критического мышления. Виртуальные социальные сети являются ответом на общественный запрос и поиски более вариативных и свободных от догматических шаблонов механизмов осуществления коллективной критики. Насколько такой ответ является удовлетворительным и адекватным до конца не выяснено, поскольку потенциал использования виртуального измерения институциональных основ критического мышления еще окончательно не обозначен – ни организационно, ни концептуально. Понятие этоса выражает сам дух критичности как таковой, что институализирует социальную реальность не меньше, чем сама она опирается на определенные институциональные основы. ua
dc.description.abstract The article is devoted to the revealing of social and institutional preconditions for the emergence and development of critical thinking. An example of successful economic institutions shows that the task of criticism is not so much be a supervisor and police-officer who punishes deviations from the norm, as a mentor, inspiration, who is contributing to the new values, criticizing the inadequacy of the old one. Criticism is needed not only for the destruction of obsolete, inefficient, and often dysfunctional forms of sociality, but even more important for reflection on new forms of sociality – namely in the mode of social constructivism. It should move away from the stereotype of the fundamental dogmatic character of the religious thought as incompatible with criticism: a study of religious history shows that the establishment of dogmas was always the result of violent and usually long religious controversy tenets born with critics and criticism needed as a means of combating its alternatives. Aesthetic criticism and art history, in our opinion, provide valuable clues to the aspect of the institutional framework of critical thinking. An art and art criticism are extremely powerful – when we take into account not Realpolitik, ie, the policy of brute force and coercion, and the scope of symbolic capital and symbolic power. Virtual social networks are a response to public demand and the search for a more varied and free from doctrinal templates mechanisms for collective criticism. How this answer is satisfactory and adequate – issues yet to be clarified, since the potential of the virtual dimension of the institutional framework of critical thinking has not fully outlined – neither organizational nor conceptually. The concept of the ethos conveys the unreducible character of communicative communities life world to conceptual and semantic grounds for understanding. This ethos can be transferred only to a set of values and hierarchy of specific communities and communication can never acquire universal distribution, though the ethos of several communities and could provide a basis for the formation of a narrow value, but in terms of generalized ethos of their understanding. The con cept of ethos expresses the spirit of criticism that institutionalizes the social reality no less than it relies on certain institutional principles. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Інститут вищої освіти НАПН України ua
dc.subject критичне мислення ua
dc.subject соціальні інститути ua
dc.subject соціальні цінності ua
dc.subject професія ua
dc.subject цензори ua
dc.subject колективізм ua
dc.subject віра ua
dc.subject секуляризація ua
dc.subject мистецтво ua
dc.subject соціальні функції ua
dc.subject віртуальні соціальні мережі ua
dc.subject етос ua
dc.subject критическое мышление ua
dc.subject социальные институты ua
dc.subject социальные ценности ua
dc.subject профессия ua
dc.subject цензоры ua
dc.subject коллективизм ua
dc.subject вера ua
dc.subject секуляризация ua
dc.subject искусство ua
dc.subject социальные функции ua
dc.subject виртуальные социальные сети ua
dc.subject этос ua
dc.subject critical thinking ua
dc.subject social institutions ua
dc.subject social values ua
dc.subject profession ua
dc.subject censors ua
dc.subject collectivism ua
dc.subject faith ua
dc.subject secularization ua
dc.subject art ua
dc.subject social functions ua
dc.subject virtual social networks ua
dc.subject ethos ua
dc.subject.classification 316.4.06: 37.03 ua
dc.title Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: економічний, релігійний, мистецький та віртуальний виміри ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу