У статті подано аналіз базових теорій морального розвитку особистості у зарубіжній психології. Представлено основні позиції досліджень психології моралі у роботах таких психологів: Ж. Піаже, Л. Кольберга, Дж. Реста, А. Колбі, У. Деймона, А. Блазі і Р. Бергмана. Розглянуто взаємозалежність у моральному розвитку особистості між моральними судженнями, моральною мотивацією, моральним вчинком і моральною ідентичністю. Розкрито сутність стадіальних концепцій (Ж. Піаже, Л. Кольберг), чотирьохкомпенентної моделі моралі (Дж. Рест), теорії морального наслідування (А. Колбі і У. Деймон), теорії моральної ідентичності та мотивації (А. Блазі) і синтетичної моделі морального розвитку (Р. Бергман), які унаочнені схемами. На основі критичного узагальнення доведено переваги останньої, що об’єднує в собі напрацювання всіх попередніх і є інтегрованою концепцією морального розвитку особистості.
В статье представлен анализ базовых теорий нравственного развития личности в
зарубежной психологии. Раскрываются основные позиции исследований в области психологии морали в работах: Ж. Пиаже, Л. Кольберга, Дж. Реста, А. Колби, В. Дэймона, А. Блази и Р. Бергмана. Рассматривается взаимозависимость между моральными суждениями, моральной мотивацией, моральным поступком и моральной идентичностью в нравственном развитии личности. Характеризируется сущность стадиальных концепций (Ж. Пиаже, Л. Кольберг),
четырехкомпонентной модели морали (Дж. Рест), теории моральной интеграции (В. Деймон), теории нравственного подражания (А. Колби и В. Дэймон), теории моральной идентичности и мотивации (А. Блази), а также синтетической модели нравственного развития (Р. Бергман) через наглядные схемы. На основе критического обобщения материалов доказано преимущества последней, объединяющей в себе наработки всех предыдущих, которая является интегрированной концепцией нравственного развития личности.
The article focuses on the basic theories of moral development of personality in foreign
psychology. It is also include main research positions in psychology of morality in the works of such psychologists as J. Piaget, L. Kolberg, J. Rest, А. Colby, W. Damon, А. Blasi and R. Bergman. It is also considering interdependence of personal moral development between moral judgments, moral motivation, moral behavior and moral identity. It is also reveal the essence of the concept of stages (J. Piaget & L. Kolberg), of quadruple morality model (J. Rest), theory of moral integration (W. Damon), theory of moral
imitation (A. Colby & W. Damon), theory of moral identity and motivation (А. Blasi) and synthetic model of moral development (R. Bergman), what are illustrated with schemes. On the basis of critical generalization are demonstrated advantages of the last model that combines elaborations of previous models and theories and represents itself as an integrated conception of moral individual development.