Дисертація присвячена теоретико-емпіричному дослідженню психологічних детермінант морального вибору в юнацькому віці. Таким чином, розвивальна програма та розроблені методичні рекомендації дозволяють, з одного боку, зменшити або попередити негативні тенденції моральної поведінки юнаків та юнок, з іншого, – забезпечити активізацію емоційно-ціннісного становлення; посилити почуття відповідальності не лише за моральний вибір, але й за професійний та особистісний. Це вказало на доцільність подальшого впровадження вищезазначеної програми в навчально – виховному процесі загальноосвітніх закладів та закладів вищої освіти.
The process of implementing the moral choice of young men and women has an unusually wide scope for revealing all its facets. The concept of choice in the context of the moral formation of a growing personality is revealed in various aspects of its life. Therefore, it is worth considering the moral choice, examining the various scientific positions of both foreign and Ukrainian scientists, which makes it possible to substantiate the content and essence of the concept itself, to determine the psychological determinants of choice and highlight the stages of its implementation. Thus, the development program and the developed guidelines allow, on the one hand, reducing or preventing negative trends in the moral behavior of young men and women; on the other, ensuring the activation of emotional and value formation; strengthening the sense of responsibility not only for moral choices, but also for professional and personal ones. This indicated the feasibility of further implementation of the mentioned program in the educational process of educational institutions and institutions of higher education.