Статтю присвячено виявленню соціально-інституційних передумов виникнення і розвитку критичного мислення. Автор доводить
тотожність філогенетичних та онтогенетичних підстав виникнення і розвитку критичного мислення. Водночас,
здійснено наголос на пріоритетності розвитку особистістю власної культури критичного мислення. У суспільстві неухильно зростають необхідні
передумови для становлення критичного мислення, а у демократичному
суспільстві критичне мислення стає визнаною універсальною політичною чеснотою і соціальною цінністю, завдяки чому виконує важливі соціальні функції. Однак, попри усі необхідні зовнішні підстави, лише внутрішня потреба особистості є достатньою підставою для виникнення
і удосконалення критичного мислення у особистості. Суспільні ефекти
критичного мислення можливі лише на основі його розвитку у членів суспільства. Загальний набір здатностей критичного мислення, як і основні
інституційні засоби його забезпечення, є практично інваріантними для
більшості сучасних суспільств. Ці інваріанти більшою мірою розвиваються у демократичних суспільствах і меншою мірою — у авторитарних
та тоталітарних.
Статья посвящена выявлению социально-институциональных предпосылок возникновения и развития критического мышления. Автор доказывает тождественность филогенетических и онтогенетических оснований
возникновения и развития критического мышления. В то же время, акцентирована приоритетность развития личностью собственной культуры критического мышления. В обществе неуклонно растут необходимые предпосылки для становления критического мышления, а в демократическом
обществе критическое мышление становится признанной универсальной
политической добродетелью и социальной ценностью, благодаря чему
выполняет важные социальные функции. Однако, несмотря на все необходимые внешние основания, только внутренняя потребность личности является достаточным основанием для возникновения и совершенствования
критического мышления личности. Общественные эффекты критического
мышления возможны только на основе его развития у членов общества.
Общий набор способностей критического мышления, как и основные
институциональные средства его обеспечения, практически инвариантны
для большинства современных обществ. Эти инварианты большей степени
развиваются в демократических обществах и в меньшей степени — в авторитарных и тоталитарных.
The article is devoted to the revealing of social and institutional preconditions
for the emergence and development of critical thinking. The author proves the
identity of phylogenetic and ontogenetic grounds for the emergence and development
of critical thinking. Meanwhile, it is made an emphasis on the priority of
the individual’s own culture of critical thinking. The prerequisites for the development
of critical thinking are steadily growing in a society, a critical thinking
becomes a recognized universal political virtue and social value in democratic society,
thus it performs important social functions. However, despite all the necessary
external reasons, only individual internal demand is sufficient ground for the
emergence and improvement of personal critical thinking. Social effects of critical
thinking are possible only on the basis of its development in the members of society.
A common set of abilities of critical thinking as well as the primary means
of its institutional support are almost invariant to most contemporary societies.
Still these invariants are more developed in democratic societies and to a lesser
extent — in authoritarian and totalitarian ones. Critical thinking requires special
and systematic development. It is not a natural gift that one person gets more than
the other, but on the contrary, almost regardless of his natural talents, one who is
more developed at critical thinking, is more successful in its application, than the
one who does it less or even relies on natural intuition. Private efforts to develop
critical thinking, however, are only part of its production — a generation of people
in the community one by one creates an social environment where it is impossible
not to develop critical thinking. Everybody in society develops this kind of thinking
unless spontaneously, even against his will. Most of these social conditions
for critical thinking are formed through social institutions of society, formed as a
result of a long historical development and make a unique institutional structure
of the society, which is an important component of this internal social framework
conditions for the development of critical thinking.