DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2014 рік » №2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13014
Title: Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: ідейний, освітній, правовий та політичний виміри
Authors: Бойченко, Михайло
Keywords: критичне мислення
соціальні інститути
соціальні системи
критическое мышление
социальные институты
социальные системы
critical thinking
social institutions
social systems
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Бойченко М. Історичне становлення інституційних засад критичного мислення: ідейний, освітній, правовий та політичний виміри / М. Бойченко // Філософія освіти. - 2014. - № 2(15). - С. 80-97
Abstract: Статтю присвячено виявленню соціально-інституційних передумов виникнення і розвитку критичного мислення. Автор доводить тотожність філогенетичних та онтогенетичних підстав виникнення і розвитку критичного мислення. Водночас, здійснено наголос на пріоритетності розвитку особистістю власної культури критичного мислення. У суспільстві неухильно зростають необхідні передумови для становлення критичного мислення, а у демократичному суспільстві критичне мислення стає визнаною універсальною політичною чеснотою і соціальною цінністю, завдяки чому виконує важливі соціальні функції. Однак, попри усі необхідні зовнішні підстави, лише внутрішня потреба особистості є достатньою підставою для виникнення і удосконалення критичного мислення у особистості. Суспільні ефекти критичного мислення можливі лише на основі його розвитку у членів суспільства. Загальний набір здатностей критичного мислення, як і основні інституційні засоби його забезпечення, є практично інваріантними для більшості сучасних суспільств. Ці інваріанти більшою мірою розвиваються у демократичних суспільствах і меншою мірою — у авторитарних та тоталітарних.
Статья посвящена выявлению социально-институциональных предпосылок возникновения и развития критического мышления. Автор доказывает тождественность филогенетических и онтогенетических оснований возникновения и развития критического мышления. В то же время, акцентирована приоритетность развития личностью собственной культуры критического мышления. В обществе неуклонно растут необходимые предпосылки для становления критического мышления, а в демократическом обществе критическое мышление становится признанной универсальной политической добродетелью и социальной ценностью, благодаря чему выполняет важные социальные функции. Однако, несмотря на все необходимые внешние основания, только внутренняя потребность личности является достаточным основанием для возникновения и совершенствования критического мышления личности. Общественные эффекты критического мышления возможны только на основе его развития у членов общества. Общий набор способностей критического мышления, как и основные институциональные средства его обеспечения, практически инвариантны для большинства современных обществ. Эти инварианты большей степени развиваются в демократических обществах и в меньшей степени — в авторитарных и тоталитарных.
The article is devoted to the revealing of social and institutional preconditions for the emergence and development of critical thinking. The author proves the identity of phylogenetic and ontogenetic grounds for the emergence and development of critical thinking. Meanwhile, it is made an emphasis on the priority of the individual’s own culture of critical thinking. The prerequisites for the development of critical thinking are steadily growing in a society, a critical thinking becomes a recognized universal political virtue and social value in democratic society, thus it performs important social functions. However, despite all the necessary external reasons, only individual internal demand is sufficient ground for the emergence and improvement of personal critical thinking. Social effects of critical thinking are possible only on the basis of its development in the members of society. A common set of abilities of critical thinking as well as the primary means of its institutional support are almost invariant to most contemporary societies. Still these invariants are more developed in democratic societies and to a lesser extent — in authoritarian and totalitarian ones. Critical thinking requires special and systematic development. It is not a natural gift that one person gets more than the other, but on the contrary, almost regardless of his natural talents, one who is more developed at critical thinking, is more successful in its application, than the one who does it less or even relies on natural intuition. Private efforts to develop critical thinking, however, are only part of its production — a generation of people in the community one by one creates an social environment where it is impossible not to develop critical thinking. Everybody in society develops this kind of thinking unless spontaneously, even against his will. Most of these social conditions for critical thinking are formed through social institutions of society, formed as a result of a long historical development and make a unique institutional structure of the society, which is an important component of this internal social framework conditions for the development of critical thinking.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13014
ISSN: 2309-1606
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boychenko.pdf733.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.