У статті розглядається проблема професійно-трудової підготовки осіб з інтелектуальними порушеннями для роботи
в закладах медичного та соціального обслуговування. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури стосовно питання
соціальної адаптації розумово відсталих. Зазначено, що значна увага приділялась переважно соціалізації випускників
допоміжних шкіл шляхом соціально-професійної та соціально-побутової адаптації. Розкрито актуальність проблеми стосовно
цілеспрямованого процесу професійного самовизначення осіб з інтелектуальними порушеннями. Зазначено механізми
взаємодії різних інституцій, зацікавлених у працевлаштуванні осіб з інтелектуальними порушеннями шляхом впровадження
соціального партнерства та трудових маршрутів. Обгрутована необхідність залучення волонтерів до процесу адресного
супроводу осіб з інтелектуальними порушеннями під час профільної підготовки. Намічено основні тенденції перспективної
взаємодії соціальних партнерів у процесі вирішення питань професійної самореалізації осіб з інтелектуальними
порушеннями, удосконалення змісту та методів професійно-трудового навчання.
В статье рассматривается проблема профессионально-трудовой подготовки лиц с интеллектуальными
нарушениями для работы в учреждениях медицинского и социального обслуживания. Осуществлен анализ психолого-
педагогической литературы по вопросу социальной адаптации умственно отсталых. Отмечено, что значительное внимание
уделялось преимущественно социализации выпускников вспомогательных школ путем социально-профессиональной и
социально-бытовой адаптации. Раскрыты актуальность проблемы относительно целенаправленного процесса
профессионального самоопределения лиц с интеллектуальными нарушениями. Указано механизмы взаимодействия
различных институтов, заинтересованных в трудоустройстве лиц с интеллектуальными нарушениями путем внедрения
социального партнерства и трудовых маршрутов. Обоснована необходимость привлечения волонтеров к процессу
адресного сопровождения лиц с интеллектуальными нарушениями во время профильной подготовки. Намечены основные
тенденции перспективного взаимодействия социальных партнеров в процессе решения вопросов профессиональной
самореализации лиц с интеллектуальными нарушениями, совершенствования содержания и методов профессионально-
трудового обучения.
Article considers the problem of professional preparation of mentally retarded persons to work for institutions of health care
and social services. The analysis of psychological and pedagogical literature on the social adaptation of mentally retarded people is
accomplished. It is noted that considerable attention was devoted mainly socialization of schools' graduates by supporting socioprofessional
and socio-domestical adaptation. There was revealed the actual problematic regarding the purposeful process of
professional self-determination of mentally-impaired people. The mechanisms of interaction of various institutions interested in the
employment of persons with intellectual disabilities are pointed through the implementation of social partnership and labor routes.
The necessity of attracting volunteers is justified in respect to the process of targeted support of persons with intellectual disabilities
during professional preparation. The main tendencies of future cooperation between the social partners are outlined in addressing
the issue of professional self-realization of mentally-impaired persons in order to improve the content and methods of vocational and
labor training.