У статті розглянуто основні тенденції розвитку семантики слів, характерні для української мови кінця XX – початку XXI ст. Окрему увагу приділено лексемам, у семантичній структурі яких з’явилися нові значення. Проаналізовано ...
Васильченко, В. М.(НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009)
У пропонованій статті розглянуто «взаємодифузний» характер зв’язків архаїчної народної культури і мови (зокрема її фразеологічного складу): дискурс жанрів народної творчості (вірування, замовляння, уламки міфологічних ...
Степанова, О. І.(НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009)
Стаття присвячується теорії метафори. Висвітлюються деякі питання когнітивної метафори, яка структурує сприйняття, мислення, пізнавальні процеси і діяльність людини.
У статті запропоновано аналіз синестезії як лінгвістичного явища. На прикладі поетичного мовлення Грицька Чубая проаналізовано функціонування різних типів синестезії як різновиду метафори;з’ясовано своєрідності її вияву в ...
Польщикова, О. М.(НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009)
У статті розглянуто особливості експліцитної та імпліцитної полісемії з урахуванням кількості значень лексем; окреслено випадки омонімічних відношень між телекомунікаційними термінами і лексичними одиницями інших терміносистем ...
Шумейкіна, А. В.(НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009)
Наукове дослідження присвячене молодіжній мовотворчості – сленгу. Молодіжний сленг як соціальний різновид національної мови характеризується багатством словникового запасу. У статті визначено роль сленгу в мовленні сучасної ...
Статтю присвячено проблемним питанням вчення про перифраз як мовну одиницю. У статті проаналізовано різні підходи до потрактування природи перифрастичних найменувань, їх диференційних ознак та співвідношення з іншими ...
Маковецька-Гудзь, Ю. А.(НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009)
Стаття присвячена проблемі функціонування іменної лексики в художньому порівнянні. У статті подано найбільш частотні лексеми, які використовуються як суб’єкт або як об’єкт порівняння. Встановлено, що найчастотнішими ...
В статті йдеться про роль і значення слова у людському житті. Як феномен буття слово є не тільки органічною частиною останньою, але і засобом впливу та формування основних засад існування особистості та суспільства. Саме ...
Стаття продовжує цикл публікації автора з проблем категорійної граматики мови. Окреслено сутність категорійної семантики речення, особливості поверхневої та глибинної його структури, процеси трансформації та застосування ...
У статті визначається статус мовної компетенції школярів, її змістовні і структурні особливості, шляхи формування. Основна увага приділяється розгляду місця мовної компетенції у системі ключових і предметних освітніх ...
У статті висвітлюються питання антонімічних відношень, які виникають між якісними прикметниками на позначення глибини, з’ясовується специфіка їх мовної реалізації, виявлено особливості розвитку та функціонування (паралельного ...
Стаття присвячена дослідженню модусу й диктуму як двох основних рівнів у змістовій організації речення: 1) модусного, що відображає ставлення мовця до повідомленого, тобто як він сприймає, оцінює чи кваліфікує певну ...
Хом’як, І. М.(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009)
У статті проаналізовано класифікаційні підходи до уроків мови як основної форми організації навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі, охарактеризовано їх структуру.
Городенська, К. Г.(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009)
У статті проаналізовано освоєння нових запозичень, зумовлених процесами світової глобалізації, на фонетичному та граматичному рівнях сучасної української літературної мови, указано на невідповідність оформлення деяких із ...
Давиденко, І. Ю.(Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009)
У статті розглянуто особливості реалізації концептів “дух” і “душа” в українськіймовнійкартинісвіту. Зробленопорівняльнийаналіз понять дух і душа як філософськихконцептів.
Стаття присвячена проблем лінгвістичного трактування категорії пояснення в аспекті пізнання зв’язку мови і мислення в процесі породження висловлення та сприйняття й декодування повідомлення співрозмовником (адресатом).