Changes taking place in education under the influence of transformations of civilization namely globalized and informative challenges are analyzed. The first of it is the active formation of global Education Area; the second one is the international influences of the educational area, which means the process of entering of national educational institutions into the global educational area. This process is one of the forms in which the higher education responses on the possibilities and problems of globalization. The internationalization comprises a lot of questions. Among them there are educational programmes, the process of teaching and education, researches, institutional agreements, the mobility of tutors and students, various forms of cooperation and many others. The next change in the system of education is the innovational character of the educational establishments’ activity defined by the meaning of knowledge for the economic, social, cultural and other realia of the XXI century. The transformations of civilization brought to life new educational structures, namely “The University of World Level”. It generalizes and implements the experience of the activity of the best higher educational establishments, which comprises high quality of knowledge, alumni, the ability to conduct the scientific research of the contemporary level, to participate in the technologies’ transference. The New Type Universities have to become the centres of mutual cooperation and correlation of talented tutors and students, providing substantial financial possibilities which allow to form an effective educational surrounding and conduct the most contemporary scientific researches. The innovative universities also have to fulfill the optimal governing pattern which includes the vision of strategic aim, innovative approaches and flexibility, which give the chance to make decisions and to conduct governing activity without bureaucratic obstacles.
Аналізуються зміни, що відбуваються в освіті під впливом цивілізаційних трансформацій, зокрема, глобалізаційних та інформаційних викликів. Першою з них є активне формування глобального освітнього простору; другою – інтернаціоналізація освітнього простору, тобто процес входження національних освітніх інституцій в глобальний освітній простір. Цивілізаційні трансформації викликали до життя нові освітні структури, зокрема, так званий “університет світового класу”. В ньому узагальнюється і впроваджується досвід діяльності кращих освітніх інститутів, які полягають в високій якості знань випускників, здатності проводити наукові дослідження сучасного рівня, брати участь в трансфері технологій. Новітні університети мають стати центрами взаємодії і співпраці талановитих викладачів та студентів, забезпечені значними фінансовими можливостями, які дозволяють створити ефективне освітнє середовище та проводити найсучасніші наукові дослідження.
Анализируются изменения, происходящие в образовании под влиянием цивилизационных трансформаций, в частности, глобализационных и информационных вызовов. Первым из них является активное формирование глобального образовательного пространства; вторым – интернационализация образовательного пространства, т.е. процесс вхождения национальных образовательных учреждений в глобальное образовательное пространство. Цивилизационные трансформации способствовали появлению новых образовательных структур, в частности, так называемого "университета мирового класса". В нем обобщается и внедряется опыт деятельности лучших образовательных институтов, которые заключаются в высоком качестве знаний выпускников, способности проводить научные исследования современного уровня, участвовать в трансфере технологий. Новейшие университеты должны стать центрами взаимодействия и сотрудничества талантливых преподавателей и студентов, обеспеченные значительными финансовыми возможностями, которые позволяют создать эффективную образовательную среду и проводить современные научные исследования.