У статті розглядаються моральні орієнтири сучасної студентської молоді у процесі формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету. На прикладі турецького серіалу «Заборонене кохання» (2008), знятого за мотивами однойменого романа турецього письменника Халіди Зія Ушаклигіля, автором піднімаються питання кохання та самогубства серед молоді. Наводяться приклади розуміння цих феноменів з огляду філософії, психології, соціології, педагогіці та введення їх до професійної підготовки майбутніх випускників університетів шляхом формування іншомовного навчального середовища у процесі вивчення іноземних мов.
In the article the moral orienting points of modern students in the process of professionally oriented foreign language teaching environment at terms of university are presented. By way of illustration the Turkish movie «Forbidden Love» based on the novel of the same name by Turkish writer Halit Ziya Usakligil, the author outlines phenomena «love» and «suicide» among young people. Love may be the first thing that a person considers when entering a relationship, but it is also the number one reason why one commits suicide. The author stresses that the love of a parent is crucial in building a person's self-worth which, in turn, affects his or her actions. Suicide is preventable. Most suicidal people want to live; they are just unable to see alternatives to their problems. Suicide is the second leading cause of death for youth between the ages of 14 and 29 in Ukraine. But because suicide has been considered such a «taboo» subject to think or to talk about, there are a lot of misconceptions about which individuals may be at risk, about when, how and why people might consider killing themselves, and about how best to help yourself of someone else who’s contemplating suicide. Being well-informed about depression and suicide can help the students save their own life or the life of someone they know or love.
Examples understanding phenomena «love» and «suicide» due philosophy, psychology, sociology, literature, pedagogy, art cinema of future graduates’ professional preparing in the way of formation professionally oriented foreign language teaching environment are given.
В статье рассматриваются нравственные ориентиры современной студенческой молодежи как средство формирования профессионально ориентированной иноязычной среды обучения в условиях университета. На примере турецкого сериала «Запретная любовь» (2008), снятого по мотивам одноименного романа турецкого писателя Халиды Зия Ушаклигиля, автор поднимает вопросы любви и самоубийства среди молодежи. Приводятся примеры понимания этих феноменов с позиций философский воззрений, психологии, социологии, педагогики в процессе профессиональной подготовки будущих выпускников университа в формировании иноязычной среды обучения при изучении профессионально ориентированного иностранного языка.