У дисертації актуалізовано важливу складову системи вищої педагогічної освіти – культурологічну підготовку майбутнього вчителя, з позицій культурологічного, цілісно-інтеграційного, особистісно зорієнтованого підходів та діалогової взаємодії виявлено і досліджено педагогічні умови результативності цього процесу, уточнено сутність понять “культурологічна підготовка”, “культурологічна готовність”, конкретизовано їх структуру. Доведено, що формування культурологічної готовності як особистісного новоутворення є провідною метою культурологічної підготовки.
В диссертации актуализируется важнейшая составляющая системы высшего педагогического образования – культурологическая подготовка будущего учителя, выявлены и обоснованы педагогические условия ее результативности. На основе анализа индивидуальных показателей сформированности выделенных компонентов, данных интрадинамических карт-характеристик определена стойкая тенденция повышения уровня культурологической готовности будущих учителей от адаптационного до творческого.
There has been actualized an important component of pedagogical education – culturological training of a future teacher, with the culturological, eternal-integrational, personality oriented approaches and dialogical interaction there has been studied pedagogical conditions of this process effectiveness, there has been disclosed the essence of concepts: “culturological training”, “culturological readiness”. There has been found out that the formation of culturological readiness as a personal formation is a main goal of culturological training. There have been worked out the criteria and there have been disclosed factors influencing the level of formation in students culturological knowledge and skills, their determination by humanistic values. There has been scientifically proved and experimentally checked the system of content-theoretical and organization-methodical base on the complex theoretically grounded and practically applied pedagogical conditions.