У дисертації, присвяченій вивченню самоствердження молодших і старших підлітків, здійснено теоретичний аналіз наукових підходів дослідження зазначеного феномену в зарубіжній та вітчизняній психології; визначені зміст, сутність цього утворення в учнів молодшого та старшого підліткового віку.
Експериментально досліджено форми та засоби самоствердження, вікову динаміку та гендерні відмінності цього особистісного утворення в період дорослішання. Розроблено психологічну модель форм і засобів самоствердження особистості молодшого та старшого підліткового віку; визначено критерії та рівні зазначеного феномену.
У процесі експериментальної роботи доведена доцільність та ефективність впровадження психологічної програми та тренінгу оптимізації процесу самоствердження особистості молодших і старших підлітків. Розроблено методичні рекомендації щодо процесу конструктивного самоствердження особистості в період дорослішання.
The thesis deals with studying of self-affirmation of younger and older teenagers. Theoretical analysis of scientific approaches to study of the phenomenon in Ukrainian and foreign psychology is made; content and essence of this phenomenon in younger and older teenage pupils are defined.
Forms and means of self-affirmation, age-related dynamics and gender differences of this personality formation in the maturing period are experimentally researched. Psychological model of forms and means of younger and older teenagers’ self-affirmation is developed; criteria and levels of this phenomenon are defined.
In the process of experiment the appropriateness and effectiveness of psychological program implementation and training of optimization process of younger and older teenagers’ self-affirmation are proved. Methodological recommendations concerning the process of constructive self-affirmation of a personality in the maturing period are worked out.