У роботі представлено аналіз провідних дослідницьких парадигм та психолого-педагогічних підходів до визначення сутності поняття «життєва компетентність особистості», здійснено системне вивчення феномена життєвої компетентності, визначено й описано його структуру, внутрішні та зовнішні психологічні чинники. Розроблено психологічні засади життєвої компетентності особистості як психологічної категорії на рівні психологічного конструкту, визначено її процесуально-динамічні особливості й психологічні механізми, описано феноменологію. Визначено віковий проміжок, сензитивний для формування життєвої компетентності.
Експериментально виявлено, що процес формування життєвої компетентності особистості майбутнього психолога відзначається складною багатофакторною структурою та є недостатньо ефективним в умовах традиційного професійного навчання. Обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність технології формування життєвої компетентності майбутніх практичних психологів в умовах професійного навчання.
Thesis is dedicated to theoretical and experimental research of psychological reasons of prospective practical psychologist’s life competence formation.
The analysis of prominent research paradigms, psychological and pedagogical approaches to defining essence of “personality life competence” concept are presented in the work, the systemic studying of life competence phenomenon was done, its structure, inner and outer psychological reasons were defined and described in the work.
Psychological basis of personality life competence as psychological category at the level of psychological construct are elaborated; its procedural dynamic peculiarities and psychological mechanisms are defined, its phenomenology is described. The age interval which is sensitive for life competence formation is defined.
It is detected experimentally that process of prospective psychologists’ life competence formation in the conditions of professional education is characterized by complex multifactor structure.
The efficiency of technology of prospective practical psychology life competence formation in the conditions of professional education is substantiated, developed, approbated and demonstrated.