DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24673
Title: Творчість М. О. Львова в контексті проблеми "поетики автора" в російській літературі останньої третини ХVІІІ - початку ХІХ століття
Authors: Боровська, Олена Миколаївна
Keywords: поетика автора
авторський первень
літературна перехідність
поетика жанру
авторські новації
індивідуальне світосприйняття
поэтика автора
авторское начало
литературная переходность
поэтика жанра
авторские новации
индивидуальное мировосприятие
author’s poetics
author’s origin
literary transitiveness
poetics of the genre
author innovations
individual world perception
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М.П. Драгоманова
Citation: Боровська, Олена Миколаївна. Творчість М. О. Львова в контексті проблеми "поетики автора" в російській літературі останньої третини ХVІІІ - початку ХІХ століття : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.02 - російська література / Боровська Олена Миколаївна ; [наук. керівник Анненкова Олена Сергіївна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 21 с.
Abstract: Дисертаційне дослідження присвячене осмисленню форм репрезентації авторського первня в художніх творах М. Львова. Творчість письменника розглянуто в контексті історико-літературних проблем епохи переходу від нормативної до авторської поетики на рубежі XVIII – XIX століть. Взаємодію нормативних та індивідуально-авторських елементів у творчості М. Львова простежено на рівні поетики жанру (проаналізовані зразки магістральних і маргінальних для літератури цієї епохи жанрів у їх індивідуальному втіленні М. Львовим), на рівні стратегій репрезентації авторського «я» (у творах поета розкрито складну взаємодію маскових, рольових і лірико-біографічних форм авторської присутності в тексті), а також на мотивно-образному рівні поетики. Виявлені у творчості М. Львова та проаналізовані основні мотивно-образні комплекси (мотив «пам’ятника», образи «жіночої влади» і «вогню – води (льоду)») сприяли інтенсивності процесу індивідуалізації системи художньої поетики митця. В роботі констатується перехідний характер художньої системи М. Львова, в якій елементи нормативності співіснують з авторськими новаціями і художньо втіленим індивідуальним світосприйняттям.
Диссертационное исследование посвящено осмыслению форм репрезентации авторского начала в художественных произведениях Н. Львова. Творчество писателя рассматривается в контексте историко-литературных проблем эпохи перехода от нормативной к авторской поэтике на рубеже XVIII – XIX веков. Взаимодействие нормативных и индивидуально-авторских элементов в творчестве Н. Львова прослежено на уровне поэтики жанра (в диссертации проанализированы образцы как магистральных для литературы данной эпохи, так и маргинальных жанров в их индивидуальном воплощении Н. Львовым), на уровне стратегий репрезентации авторского «я» (в произведениях выявлено сложное взаимодействие масочных, ролевых и лирико-биографических форм авторского присутствия в тексте), а также на мотивно-образном уровне поэтики. Обнаруженные в творчестве М. Львова и проанализированные основные мотивно-образные комплексы (мотив «памятника», образы «женской власти» и «огня – воды (льда)») способствовали интенсивности процесса индивидуализации системы художественной поэтики писателя. В работе констатируется переходный характер художественной системы Н. Львова, в которой элементы нормативности сосуществуют с авторскими новациями и художественно воплощенным индивидуальным мировосприятием.
The dissertation research is devoted to understanding the forms of representation of the author’s origin in N. L’vov’s literary works. The writer’s creativity is considered in the context of the problems of literary transitivity, in particular, in the context of the historical and literary problems of the transition from normative to author’s poetic at the turn of the XVIII – XIX centuries. The material of the research is all published poetry works of N. L’vov and his autocomments to the original and translated texts, literary programs, letters and travel diaries. Particular attention is paid to the factor of marginality of the author’s literary creativity, as marginality is considered in the work as a resource for updating obsolete normative poetics and translating it into individual author’s rails. The interaction of normative and individual author elements in the N. L’vov’s creativity was traced in the sphere of the poetics of the genre (the samples of both the mains for the literature of a given epoch and peripheral genres in their individual embodiment by N. L’vov are analyzed in the dissertation), at the level of strategies for representing the author’s «self» in the writer’s works (the complex interaction of masked, role and lyric-biographical forms of author’s presence in the texts of N. L’vov are discovered in the dissertation) and on the motive-figurative level of poetics (motifs of the «monument», «women’s power» and «fire – water (ice)» were identified and analyzed in N. L’vov’s texts). As a result, the conclusion is drawn about the transitional nature of the writer’s artistic system, in which elements of normativity coexist with author innovations and artistically embodied individual perception of the world. Special attention was paid to the Ukrainian theme in the works of N. L’vov, in particular, to those landscape fragments of his works, in which, in the author’s opinion, the foundations of the «Ukrainian text» of Russian literature are laid.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24673
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOROWSKA.pdf852.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.