У статті розкриваються особливості логопедичного супроводу сімей, що виховують дітей з затримкою
психічного розвитку. Розглядається науково-методичне забезпечення нових форм співпраці батьків та логопеда
для подолання порушень мовлення у дітей з межовими інтелектуальними порушеннями. Розкрито принципи та основні напрямки корекційно-розвивальної роботи з даною категорією дітей та визначено можливості батьків у
попередженні виникнення вторинних дефектів.
Порушення базових складових підсистем регуляції мовленнєвих актів в період інтенсивного розвитку
мовленнєвої функції призводить до складної дезінтеграції та патології мовлення у подальшому. Розглянуто
необхідність перенесення корекційних занять на дошкільний вік. Використання програми логопедичного
супроводу сім’ї у випадку затримки психічного розвитку грунтується на інтеграції декількох ланок процесу
логопедичної допомоги та є організованим безперервним освітнім процесом, основний зміст якого складає
взаємодія логопеда та сім’ї. Загальними завданнями логопедичного супроводу визначено: розвиток логопедичної
компетентності (педагогічної культури) батьків, профілактика виникнення проблем розвитку дитини; допомога
(сприяння) дитині у вирішенні актуальних завдань розвитку, зокрема, мовленнєвого.
The features of speech therapy support families raising children with impaired mental development in the article.
The features of speech therapy support families raising children with impaired mental development describes in
the article. We consider the scientific and methodological support for new forms of cooperation of parents and speech
therapist to overcome speech disorders at the children with impaired mental development . Discloses the principles and
guidelines of correctional and development work with this category of children, and also considered the possibility of
parents in the prevention of secondary defects.
Violations of the basic components of the speech subsystems regulation of speech acts in the period of
intensive development of speech function leads to the disintegration of the complex and speech pathology in the future.
The expediency of transferring the main content of the correctional technologies for pre-school age. Using
speech therapy support families raising children with speech impairments, in relation to the problem of impaired mental
developmentof disorders, based on the integration of several process units and speech therapy care is to establish an
ongoing educational process, the essence of which is the interaction of a speech therapist and the family.
Coordinated work of speech therapist and the child's family is the most important part of speech therapy
support. This allows you to achieve high performance dynamic growth levels psychoverbal development, proving the
effectiveness of the correctional system.