DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20258
Title: Соціально-педагогічна підтримка життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування
Authors: Житинська, Марія Олександрівна
Keywords: підтримка
соціально-педагогічна підтримка
особи похилого віку
соціально-педагогічна підтримка життєдіяльності осіб похилого віку
якість життєдіяльності осіб похилого віку
умови соціально-педагогічної підтримки якості життєдіяльності осіб похилого віку
структурно-функціональна модель організації соціально-педагогічної підтримки
навчально-методичне забезпечення
поддержка
социально-педагогическая поддержка
пожилые люди
социально-педагогическая поддержка жизнедеятельности пожилых людей
качество жизнедеятельности людей пожилого возраста
условия социально- педагогической поддержки жизнедеятельности пожилых людей
структурно-функциональная модель реализации социально-педагогической поддержки
учебно-методическое обеспечение
support
socio-pedagogical support
elderly
socio-pedagogical support oflife of the elderly
vital activity of elderly
pedagogical conditions of socio-pedagogicalsupport of life of elderly
structural-functional model of the socio-pedagogical supportimplementation
educational and methodical support
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Житинська, М. О. Соціально-педагогічна підтримка життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Житинська Марія Олександрівна ; [наук. кер. О. Г. Карпенко] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. – 24 с.
Abstract: Дисертація присвячена проблемі соціально-педагогічної підтримки життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування. У роботі розкрито наукові засади соціально-педагогічної підтримки життєдіяльності осіб похилого віку в сучасних умовах розвитку системи соціальної роботи; розроблено критерії, показники та виявлено рівні якості життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування; розроблено та експериментально перевірено структурно-функціональну модель та зміст соціально-педагогічної підтримки якості життєдіяльності осіб похилого віку, обґрунтовано соціально-педагогічні умови, за яких реалізуються адекватні форми і методи соціально-педагогічної підтримки якості життєдіяльності осіб похилого віку в умовах територіального центру соціального обслуговування.
Диссертация посвящена проблеме социально-педагогической поддержки жизнедеятельности пожилых людей в условиях территориального центра социального обслуживания. В работе раскрыто научные основы социально- педагогической поддержки жизнедеятельности пожилых людей в современных условиях развития системы социальной работы; разработаны критерии, показатели и выявлены уровни жизнедеятельности пожилых людей в условиях территориального центра социального обслуживания. Разработана и экспериментально проверена структурно-функциональная модель и содержание социально-педагогической поддержки жизнедеятельности пожилых людей, обоснованно социально-педагогические условия, при которых реализуются адекватные формы и методы социально-педагогической поддержки жизнедеятельности пожилых людей в условиях территориального центра социального обслуживания.
In the scientific research the social-pedagogical support is substantiated as a special kind of the social-pedagogical activity, a complex of actions, measures aimed at preserving and strengthening the social and physical health of the elderly, facilitating the implementation of their life plans, self-development, self-knowledge, self-improvement, preserving vital activity and, as a result, the quality of life improvement. The research of the essential characteristics of social and pedagogical support is evidenced by its close relationship with the notions of "socio-pedagogical activity", "pedagogical support". All these concepts reflect the idea of various types of assistance, social and educational services provision, as well as individual problems of a person solving. The real state of the elderly vital activity analysis made it possible to evidence the lack of educational and methodological support for the social-pedagogical services organization; outdated, and, therefore, ineffective forms and methods of work; difficulties in engaging and training of volunteers for socio-pedagogical support organization; lack of interaction between the territorial center and other social partners (state and public organizations, volunteer organizations engaged in social and pedagogical support). The research defines the content structure of the elderly life, which is represented by components and their indicators: motivational (self-esteem, availability of sensoryforming motives of life, life satisfaction, aspiration for self-improvement and selfdevelopment); socially oriented (desire for social interaction, willingness to help others (volunteer activity), ability to communicate and establish social contacts easily); physiological (level of awareness of the elderly in the field of health (understanding of the role in preserving the activity and life expectancy, knowledge on risk factors), the degree of behavior compliance (actions and actions) to the requirements of a healthy lifestyle, the degree of formation of motivation to strengthen and maintain health ); activity-practical - social activity, ability to cooperate, ability to organize socially useful activity, availability of initiative, autonomy, social mobility. According to the results of the observation experiment, the levels of life of the elderly (low, middle and high) are determined, testifying the extent of the indicators development. It is found that in the majority of the elderly the average (40.02% – 76 persons of the experimental group, 39%, 84 (74 persons) – of the control group) and low (50.13% (94 persons) – of the experimental group, 50, 14% (94 persons) – of the control group) living standards prevail. The structural and functional model of the elderly socio-pedagogical life support organization in the territorial center of social service conditions is developed and implemented, including: purpose, tasks, principles, functions, socio-pedagogical conditions, resource support, program of social and pedagogical support, types of support as well as the criteria of the indicators and their level of formation. In accordance with the aim and tasks of elderly life socio-pedagogical support in the territorial center of social service conditions, its functions (developing, integrative, corrective, and meaningful) are defined. During the research, the proposed methods and forms of work with specialists and volunteers were substantiated and experimentally verified, namely: demonstrative (watching films, television programs on issues of aging and old age); discussion (deliberation, brainstorming); interactive (training programs, social events); informational (open group in the social network “VKontakte”); mini course of eidetic. With the elderly – role games, training sessions, discussions, mini lectures, master classes, classes using the method of memoarotherapy, classes of eidetic, brainstorming, conversations. Socio-pedagogical conditions of the system of social-pedagogical support of life of elderly in territorial centers of social service functioning are revealed and implemented: 1) raising the level of competence of specialists of the territorial center of social services for the development and implementation of programs providing socio-pedagogical services (University of the 3rd age) in the conditions of the territorial social service center; 2) development and implementation of a comprehensive program of socio-pedagogical support for the elderly in the conditions of the territorial center of social services; 3) ensuring the active participation of the elderly in the socio-pedagogical support of life in the conditions of the territorial centers of social services on the principle of “peer-topeer”; 4) resource support availability for the implementation of socio-pedagogical support for the elderly in order to increase its level.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20258
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gutunska.pdf530.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.