Стаття розкриває мотиваційно-організаційий етап формування слухових уявлень студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Визначені основні концептуальні положення методики формувального дослідження. Розроблена поетапність та послідовність педагогічної роботи даного напрямку, а саме: перший етап – мотиваційно-організаційний; другий етап – технологічно-продуктивний; третій етап – ціннісно-саморегулятивний; четвертий етап – усвідомлено-творчий. На кожному етапі розроблено систему методів, що сприяють формуванню слухових уявлень майбутніх учителів музичного мистецтва.
The article reveals the motivational and organizational stage of the formation of auditory representations of students of the faculties of the arts of pedagogical universities. The basic conceptual provisions of the methodology of the formative research are determined. The step-by-step and consistent pedagogical work of this direction was developed, namely: the first stage is motivational and organizational; the second stage is technologically productive; the third stage is value-self-regulating; the fourth stage is conscious-creative. At each stage, a system of methods that contribute to the formation of auditory representations of future teachers of musical art is developed.
Тhe pilot written survey and the questionnaire of students, according to the program of the confirmatory experiment, showed that during the examination of the first stage of the molding experiment in the experimental group, students more consciously relate to vocal and choral disciplines, seeking to enrich the arsenal of knowledge and increase the level of musical erudition during the study for further professional formation. Whereas the level of informational and cognitive orientation of the students of the control group is more ramified, namely: it does not correspond to the orientation towards acquiring knowledge and skills that influences the professional formation of students further for their use in future pedagogical activities.