DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія » Випуск 25 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17349
Title: Проблема визначення та формування професійно важливих особистісних якостей практичного психолога
Authors: Чемодурова, Ю. М.
Keywords: особистісно-професійний розвиток
професійно важливі якості
професійна психологічна діяльність
професійна компетентність психолога
професійні деформації і деструкції
личностно-профессиональное развитие
профессионально важные качества
профессиональная психологическая деятельность
профессиональная компетентность психолога
профессиональные деформации и деструкции
personal and professional development
professional qualities
professional psychological activity
professional competence psychologist
professional deformation and destruction
Issue Date: 2014
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Чемодурова, Ю. М. Проблема визначення та формування професійно важливих особистісних якостей практичного психолога / Ю. М. Чемодурова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 25. - С. 233-239.
Abstract: У статті розглядається проблема визначення та формування професійно важливих якостей практичного психолога у процесі професійної підготовки та підвищення кваліфікації. Здійснено аналіз основних наукових підходів щодо визначення показників ефективності оптимального особистісно-професійного розвитку практичного психолога та його професійно важливих особистісних якостей. Зазначено, що одночасно професійна психологічна діяльність створює систему факторів, що негативно впливають на особистість психолога, ефективність його професійної діяльності та визначають схильність фахівців до виникнення й розвитку професійних деформацій і деструкцій. Обґрунтована необхідність визначення особливостей розвитку особистісних і професійних якостей фахівця-психолога з метою попередження виникнення та подолання негативних ефектів професійної діяльності, таких як синдром психоемоційного вигоряння та професійні деформації особистості. Узагальнені та визначені якості особистості психолога, які необхідні для успішної професійної діяльності, атакож небажані риси особистості професійного психолога. Особистісні якості практичного психолога впливають на успішність професійної діяльності й тому вимагають спеціальних умов для їх розвитку, у тому числі ефективно діючих навчальних програм професійної підготовки та курсів підвищення кваліфікації, які повинні включати психотехнології особистісно-професійного розвитку.
В статье рассматривается проблема определения и формирования профессионально важных качеств практического психолога в процессе профессиональной подготовки и повышения квалификации. Осуществлен анализ основных научных подходов к определению показателей эффективности оптимального личностно-профессионального развития практического психолога и его профессионально важных личностных качеств. Отмечено, что одновременно профессиональная психологическая деятельность создает систему факторов негативно влияющих на личность психолога, эффективность его профессиональной деятельности и определяющих склонность специалистов к возникновению и развитию профессиональных деформаций и деструкций. Обоснована необходимость определения особенностей развития личностных и профессиональных качеств практического психолога с целью профилактики и коррекции формирования деструктивных личностных новообразований, таких как профессиональные деформации и синдром психоэмоционального выгорания. Обобщены и определены качества личности психолога, которые необходимы для успешной профессиональной деятельности, а также нежелательные черты личности профессионального психолога. Обучение практических психологов разного рода эффективным психотехнологиям при отсутствии соответствующей личностной направленности не только не имеет смысла, но и опасно в плане психологического воздействия на другого человека: человеческое сознание перестает реально оценивать существующую ситуацию, возникает риск возникновения и развития определенных профессиональных деформаций и деструкций.
In the article consider the problem of determination and formation of professionally important qualities of a practical psychologist in the process of professional training and retraining. Analyzed of the main scientific approaches to the definition of indicators of efficiency of the optimal personal and professional development of practical psychologist and professionally significant qualities. Noted that at the same time, professional psychological activity is a system of factors, negatively influencing on the identity of the psychologist, the effectiveness of its professional activity and define the tendency of specialists to the emergence and development of professional deformation and destructions. Justified by the need of defining the features of the development of personal and professional qualities of a psychologist. Compiled and determined personality psychologist, which are necessary for a successful professional activity, as well as undesirable personality traits of a professional psychologist. Training of practical psychologists of different kinds of effective psychological technologies in the absence of a personal orientation, is not only useless, but also dangerous in terms of psychological impact on another person’s human consciousness - ceases to realistically assess the existing situation, there is a risk of occurrence and development of certain professional deformation and destruction.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17349
Appears in Collections:Випуск 25

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chemodurova.pdf336.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.