У статті розглядаються особливості поведінки підлітків з особливими потребами. Проаналізовано сучасний стан
дослідження проблеми поведінки осіб підліткового та юнацького віку з аутичними розладами. У роботі виокремлено певні особливості поведінки підлітків з аутичними розладами, вивчено шляхи взаємодії з такими підлітками, досліджено динаміку їх поведінки та знаходження шляхів соціалізації та адаптаціїї у суспільстві. Дослідження проводилось за допомогою методики клінічного тесту ААРЕР. В основі тесту ААРЕР лежить ряд завдань, які розглядають компетенцію подолання життєвих труднощів у трьох сферах: шкала прямого спостереження, поведінка в побутовому середовищі, поведінка у школі або на роботі. Проведено дослідження динаміки показників у цих сферах для вікових груп підлітків та юнаків з аутичними розладами віком 14, 16 та 18 років відповідно. На основі даних екпериментальних спостережень показано, що у всіх розглянутих шістьох функціональних сферах для осіб з розладами аутизму показники спадають, на відміну від звичайної молоді. Проведені дослідження переконливо доводять існування особливостей динаміки поведінки осіб з РСА у перехідному віці. Розглянуто також особливості поведінки у процесі соціальної адаптації підлітків з особливими потребами.
В статье рассматриваются особенности поведения подростков с аутичными расстройствами. Проанализировано
современное состояние исследования проблемы поведения лиц подросткового и юношеского возраста с аутичными
расстройствами. В работе выделены некоторые особенности поведения подростков с аутичными отклонениями, изучено
пути взаимодействия с такими подростками, исследована динамика их поведения, а также нахождения путей социализации и адаптации их в обществе. Исследование проводилось с помощью методики клинического теста ААРЕР. В основе теста ААРЕР лежит ряд заданий, которые рассматривают компетенции преодоления жизненных трудностей в трех сферах: шкала прямого наблюдения, поведение в бытовой среде, поведение в школе или на работе. Проведено исследование динамики показателей в этих сферах для возрастных групп подростков и юношей с аутичными расстройствами возрастом 14, 16 и 18
лет соответственно. На основе данных экпериментальных наблюдений показано, что во всех рассмотренных шести
функциональных сферах для лиц с расстройствами аутизма показатели уменьшаются, в отличии от обычной молодежи.
Проведенные исследования убедительно доказывают существование особенностей динамики поведения лиц с РСА в
переходном возрасте. Рассмотрены также особенности поведения в процессе социальной адаптации подростков с особыми потребностями.
In this paper the behaviors of adolescents with disabilities is presented. The present state of research problems of persons
teen and adolescent age with autistic disorders is analyzed. The paper singles out certain behaviors of adolescents with autistic
disorders studied ways of interaction with adolescents studied the dynamics of their behavior and ways of socialization and
adaptatsiyiyi in society. The study was conducted by the method of clinical test AAPEP. Underlying AAPEP test is a series of tasks
that are considering competence challenges of life in three areas: the scale of direct observation, behavior in the household
environment, behavior at school or at work. A study of the dynamics of performance in these areas for age groups of adolescents and youths with autistic disorder aged 14, 16 and 18 is presented. Based experimental observations show that in all the six functional areas for people with disabilities autism rates fall, as opposed to young people. Our studies clearly demonstrate the
existence of features dynamic behavior of persons with RSA in the transition to adulthood. We also consider behaviors in the social
adaptation of teenagers with special needs.