DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1366
Title: Методичні засади використання якісних задач в умовах особистісно-зорієнтованого навчання фізики в загальноосвітній школі
Authors: Піскун, Олександра Василівна
Keywords: особистісно-зорієнтоване навчання
якісні задачі з фізики
індивідуальні особливості учнів
personality-oriented teaching
high-guality tasks
pupils individual peculiarities
Issue Date: 2007
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Піскун, Олександра Василівна. Методичні засади використання якісних задач в умовах особистісно-зорієнтованого навчання фізики в загальноосвітній школі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / О. В. Піскун ; наук. кер. Є. В. Коршак ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2007. — 19 с.
Abstract: Дисертаційне дослідження присвячене питанням використання якісних задач в умовах особистісно-зорієнтованого навчання фізики в загальноосвітній школі. Розроблено класифікацію якісних задач з фізики, що дозволило оптимізувати процес відбору даного типу задач відповідно до мети та завдань конкретного уроку та планування уроків для учнів 7-9-х класів з використанням розв'язування якісних задач в групах. У дисертації розкрито доцільність та необхідність внесення змін в традиційну систему навчання учнів розв’язувати якісні задачі з фізики, вплив пропонованої методичної системи на якість засвоєння учнями знань з фізики. Теоретично і експериментально обґрунтовано ефективність системи навчання учнів розв’язувати якісні задачі в групах як одного з етапів особистісно-зорієнтованого навчання фізики.
The dissertation research is devoted to the creation of conditions for intellectual development of every pupils, that is one of the main issue of contemporary school. It is shown, that in the process of pupils solving high-quality tasks the condition for intellectual development are provided, but it is a more difficult task to perform the diagnostics and to assist in the development of pupils’ thinking within the traditional teaching. Possibilities of the process perfection are grounded concerning the pupils solving high-quality tasks by organization of studies in small groups. The high-quality tasks classification is designed in physics that allow to optimize the process of tasks selection of this type in accordance with the purpose and tasks of a particular lesson, planing lesson with the use of high-quality tasks subject to the condition personality-oriented studies for pupils of 7th - 9th forms and methodic of the use of high-quality tasks in physics teaching. The results of pedagogical experiment confirmed the hypothesis that the application of new approaches concerning the pupils solving high-quality tasks will allow to advance considerably the level of their knowledge, and also positive motivation to the studding of physics.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1366
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piskun.pdf364.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.