Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Гуманізація як одна з тенденцій методики навчання музики другої половини XX - початку XXI століття

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Стець, Г. В. uk_UA
dc.date.accessioned 2016-04-11T18:00:13Z
dc.date.available 2016-04-11T18:00:13Z
dc.date.issued 2014 uk_UA
dc.identifier.citation Стець Г. В. Гуманізація як одна з тенденцій методики навчання музики другої половини XX - початку XXI століття / Г. В. Стець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 16 (21). - C. 51-56. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9843
dc.description.abstract В статье освещены гуманистической тенденции в области музыкальной педагогики в Украине второй половины ХХ - начала XXI века, определено ее содержание; подчеркивается важность культурологического подхода в музыкальном образовании молодежи; отмечается, что музыкальное искусство является отраслью культуротворческого процесса; выявлены и раскрыты основные направления гуманизации музыкального образования в Украине; проанализированы современные исследования проблем методики обучения музыке в общеобразовательной школе в контексте гуманистической тенденции
dc.description.abstract In contemporary methodology of music teaching humanistic tendencies are revealed in updating of the content of music education and training, in the development of its forms, in the improvement of the methods and techniques, in changing of the pedagogical relationship of participants of the educational process. Humanistic orientation of school music education reflects in the fact that educational relationships are built through dialogue and subject-to-subject relations; this process is based on respect for the child’s personality and is focused on implementation of its individual needs, interests and abilities. By humanization of education we understand the implementation of theoretical and methodological experience of the humanistic approach to teaching students, gained by general and musical pedagogics, into the practice of music teachers. Materials of recent school and university standards and programmes, scientific publications and researches show activization of the search of the humanistic paradigm of music education. Researchers bring up issues of learning control from the position of the children’s interests and humane relationship between a teacher and a student. In terms of humanization of music education, the problems of artistic, imaginative and musical thinking are studied separately. The important matter of the methodology of music teaching and one of its main priorities is the formation and development of musical abilities of children. Researches, related to the methods of using Ukrainian traditions in music education from the perspective of reliance on folk ground, depth and humanistic direction of its artistic content, are of special interest. Area of research related to the artistic and educational activities among students is a humanistic position manifestation in methodology of music teaching. In the process of studying the problem of music education humanization, the research devoted to the evaluation system of the students’ education system as a basis for the development of musical ideology and values of secondary-school students in the context of person-centered paradigm of education attracts attention. Investigations somehow related to the humanization of music education at school are carried out in the field of multimedia technologies using
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ru_RU
dc.subject гуманизация
dc.subject субъект-субъектные отношения
dc.subject индивидуализация обучения
dc.subject педагогика сотрудничества
dc.subject методика обучения музыке
dc.subject humanization
dc.subject subject-to-subject
dc.subject relationship
dc.subject individualization of education
dc.subject cooperative pedagogics
dc.subject methodology of music teaching
dc.title Гуманізація як одна з тенденцій методики навчання музики другої половини XX - початку XXI століття ru_RU
dc.type Article ru_RU


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу