У статті розкривається сутність художньо-ментального підходу як ознаки сучасної наукової парадигми педагогіки мистецтва. Пропонований підхід визначений на основі дослідження художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музики та хореографії. Визначено специфічні особливості застосування художньо-ментального підходу в підготовці майбутніх учителів хореографії, що враховує особливості хореографії як мистецтва та особливості фахового середовища навчання.
В статье раскрывается сущность художественно-ментального подхода как проявления современной научной парадигмы педагогики искусства. Предлагаемый подход определен на основе исследования художественно-ментального опыта будущих учителей музыки и хореографии. Охарактеризованы специфические особенности применения художественно-ментального подхода в подготовке будущих учителей хореографии, что учитывает свойства хореографии как вида искусства и особенности профессиональной среды обучения.
The article reveals the essence of the artistic and mental approach as a sign of modern scientific paradigm of the art pedagogy. The proposed approach is defined based on a study of the artistic and mental experience of future teachers of music and choreography. It is characterized by convergence allowing to explore the artistic and pedagogical effects simultaneously from several views within one research task. The essence of artistic mentality is revealed as a phenomenon consisting of the attributes associated with the language of art and artistic and creative processes. The use of the artistic and mental approach in the training of future choreography teachers allowed to reach its entirety and convergence. The main thing is to lead students to the
multidimensional nature of their profession, to combine a few key aspects of professional training
of choreographers, specific in nature, into a single system: artistic and ethnic component of
choreography; communicativeness of professional training environment; consideration of the
mental aspect of choreographic and performance training that focuses on three levels: artistic and
informational, interpretative and creative, artistic and pedagogical; to provide a synthesized nature
of artistic and industrial practice; to form convergent and choreography thinking based on the combination of scientific, research and creative and performance activities aimed at methodological competence in matters of choreography development of pupils.