В статті узагальнено засадничі принципи української та російської фортепіанних шкіл для початківців, проаналізовано принципи розвивального навчання як теоретичного підґрунтя сучасної фортепіанної педагогіки для початківців (опора на принципи
послідовності у засвоєнні навчального матеріалу, використання ігрових форм навчання, що активізують діяльність дитини у процесі засвоєння знань, координація програмного матеріалу з фортепіано та сольфеджіо), та комплекс методів розвивального навчання
(методи логічного осмислення навчального матеріалу, що отриманий, методи практичного освоєння музичної інформації, методи творчого оперування навчальним матеріалом).
В статье обобщены основополагающие принципы украинской и российской фортепианных школ для начинающих, проанализированы принципы развивающего обучения как теоретической основы современной фортепианной педагогики для начинающих (опора на принципы последовательности в усвоении учебного материала, использование игровых форм обучения, активизирующих деятельность ребенка в процессе усвоения знаний, координация программного материала по фортепиано и сольфеджио), и комплекс методов развивающего обучения (методы логического осмысления учебного материала, методы
практического освоения музыкальной информации, методы творческого оперирования учебным материалом).
In the article fundamental principles are generalized by Ukrainian and Russian piano schools for beginners, principles of the developing educating are analyzed as theoretical basis of modern piano pedagogics for beginners. The pedagogical terms of organization of process of the piano teaching of beginners on the basis of methodology of the developing teaching it is been: support on principles of sequence in mastering of educational material, use of playing forms of
teaching, arousal activity of child in the process of mastering of knowledges, co-ordination of programmatic material on piano and sol-fa. The complex of methods of the developing teaching, against which the Ukrainian lean and Russian piano schools for beginners, includes: methods of logical comprehension of educational material, methods of the practical mastering of musical information, methods of creative operation educational material. The group of methods of logical
comprehension of educational material is based on the active use of logical thought of child and instrumental in the awareness of musical knowledges and skills. The group of the practical mastering of musical information is directed on activation of practical thought of child and directly related to the game, contains large developing potential and helps to check up quality of knowledges of children, and also forms proof interest to musical employments. The methods of creative operation educational material are instrumental in forming of creative relation of child to musical activity.