У статті репрезентується педагогічний потенціал українських і угорських мистецьких традицій та принципів забезпечення їх взаємодії у музично-естетичному вихованні молодших школярів. Автором уточнено зміст поняття «взаємодія мистецьких
традицій», визначено принципи методичного забезпечення взаємодії українських і угорських мистецьких традицій у музично-естетичному вихованні молодших школярів: інтеркультурної спрямованості навчально-виховного процесу; опори на життєвий та
художній досвід учнів; єдності громадянського та музичного виховання; застосування художньої інтеграції.
В статье представлен педагогический потенциал украинских и венгерских художественных традиций, принципов обеспечения их взаимодействия в музыкально-эстетическом воспитании младших школьников. Автором уточнено содержание понятия
«взаимодействие художественных традиций», определены принципы методического обеспечения взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций в музыкально-эстетическом воспитании младших школьников: интеркультурной
направленности учебно-воспитательного процесса; опоры на жизненный и художественный опыт учащихся; единства гражданского и музыкального воспитания, использование художественной интеграции.
The article represented the pedagogical potential of Ukrainian and Hungarian art traditions and principles of ensuring their cooperation in the musically and aesthetically education pupils of primary school. Presence of contradiction between powerful pedagogical potential of Ukrainian and Hungarian art traditions and inefficient in its use in the educational process of primary school identified the relevance of the chosen research problem. The research revealed the features of the Hungarian and Ukrainian art traditions: a) similarities observed in the existence of the most popular musical genres and subject matter of their
content, structure and form of melodic architectonics; the content of the stories, legends, fairy tales; the main types of folk art; fine art professional subjects b) the distinctive features observed in the
melodic, modal and metrorythmic compositions construction, composed of instrumental ensembles, in the colors of finishes and embroideries, symbols of many holidays, in form and rhythm Ukrainian
and Hungarian dances. The author clarifies the concept of "interaction artistic traditions", the structural and aesthetic unity which create auditory (folk poetry and musical work), visual (folk arts) and
audiovisual (folk choreography and theater) components.
In order to effectively implement cooperation between Ukrainian and Hungarian artistic traditions defined the target benchmarks improve the content and methodological principles of musically and aesthetically education pupils in the multicultural environment: intercultural
orientation of the educational process, reliance on life and artistic experience of pupils, unity of civil and musical education, using of art integration. The implementation of these principles in the
process of musically and aesthetically education will contribute to the spiritual formation of junior pupils based on the formation of values related to the music of the Hungarian and Ukrainian nations, mastering music theory and musical and aesthetical knowledge, the learning
communication by means of intercultural integration – native, state and artistic languages (music, literature, visual art ).