Підготовка фахівців мистецьких спеціальностей, яка відбувається за напрямами освітньої галузі 0202 «Мистецтво», є історично сформованою складною педагогічною системою, що базується на цінностях національної і світової культурно-мистецької спадщини. У статті розглядаються проблемні контексти підготовки фахівців мистецьких спеціальностей, які визначаємо з метою вдосконалення теоретико-методологічних засад підготовки фахівців мистецьких спеціальностей у вищих навчальних закладах України. Проаналізовано деякі проблеми підготовки фахівців мистецьких спеціальностей у ракурсі міжсистемних і внутрішньо-системних зв’язків елементів і компонентів системи підготовки фахівців мистецьких спеціальностей відносно питань загального, часткового, специфічного і особливого характеру.
Подготовка специалистов художественных специальностей, которая происходит за направлениями образовательной отрасли 0202 «Искусство», является исторически сформированной сложной педагогической системой, которая базируется на ценностях
национального и мирового культурно-художественного наследия. В статье рассматриваются проблемные контексты подготовки специалистов художественных специальностей, которые
определяются с целью совершенствования теоретико-методологических основ подготовки специалистов художественных специальностей в высшем учебном заведении Украины.
Проанализированы некоторые проблемы подготовки специалистов художественных специальностей в ракурсе межсистемных и внутренне-системных связей элементов и компонентов системы подготовки специалистов художественных специальностей
относительно вопросов общего, частного, специфического и особенного характера.
The purpose of this article is to determine and substantiate the basic problem of training art specialists in higher educational institutions of Ukraine. The problems of arts specialists professional training in higher educational institutions of Ukraine are in need to identify
methodological approaches to professional training art specialists in higher educational institutions of Ukraine, to create conditions for effective professional and creative growth of future artists, art
workers and educators on the basis of personal life-time self-development, in identifying ways to integrate vocational and artistic education system of Ukraine into the European education space etc.
The socio-cultural practice shows dynamism and diversity of applications of artistic and professional experience in the modern society. The socio-cultural system provides for broad
direction of art specialists activities in an integral socio-cultural space of modernity – artistic and pedagogical, artistic and cultural, artistic and creative, art and design, artistic and performing, scientific and research, educational, managerial, art-therapeutic, informally artistic, innovative and technological, innovative and communicative and others which is specified by socio-economic, political and cultural needs of the society. Some problems of arts specialists professional training are analysed in foreshortening of intersystem and inwardly-system connections of elements and components of the system of arts specialists professional training in relation to the questions of general, private, specific and special character.