У статті проаналізовано основні підходи різних наукових галузей до визначення понять “взаємодія” та “педагогічна взаємодія”; виокремлено термін “етнопедагогічна взаємодія” як заємна активність учителя й учнів, яка ґрунтується на використанні провідних аспектів етнопедагогіки у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів; здійснено спробу конкретизації дано терміну структурними компонентами.
В статье проанализированы основные подходы различных научных отраслей к определению понятий “взаимодействие” и “педагогическое взаимодействие”; предложен термин “етнопедагогическое взаимодействие” как взаимная активность учителя и учеников, которая основывается на использовании ведущих аспектов этнопедагогики в учебно-воспитательном процессе общеобразовательных учебных заведений; предпринята попытка конкретизации данного термина структурными компонентами.
The article analyzes the main approaches of philosophy, sociology, psychology, pedagogy, ethnopedagogy to the definitions of “interaction” and “educational interaction”; singles out the term of “ethnopedagogical interaction” as a mutual activity of teacher and pupils, which is based on using the advanced aspects of ethnopedagogy in the educational process of general educational establishments. . In the national strategy for the development of education in Ukraine in 2012-2021 stated about the poor state of health, the low level of moral, cultural and spiritual education of the pupils, which is a serious problem today. Therefore, the education system should provide formation of personality, which is aware of its belonging to the Ukrainian people, European civilization, focuses on the realities and perspectives of sociocultural dynamics, prepared for life in you constantly and interconnected world.