DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 25 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9638
Title: Етнопедагогічна взаємодія вчителів і учнів у загальноосвітньому навчальному закладі
Authors: Овадюк, О. О.
Keywords: взаємодія
педагогічна взаємодія
етнопедагогіка
етнопедагогічна взаємодія
взаимодействие
этнопедагогика
етнопедагогическое взаимодействие
педагогическое взаимодействие
educational interaction
ethnopedagogics
ethnopedagogical interaction
interaction
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Овадюк О. О. Етнопедагогічна взаємодія вчителів і учнів у загальноосвітньому навчальному закладі / О. О. Овадюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: збірник наукових праць. – Випуск 25 (35) / ред.кол. : Н.В.Гузій (відп. ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2015. – С. 169-172.
Abstract: У статті проаналізовано основні підходи різних наукових галузей до визначення понять “взаємодія” та “педагогічна взаємодія”; виокремлено термін “етнопедагогічна взаємодія” як заємна активність учителя й учнів, яка ґрунтується на використанні провідних аспектів етнопедагогіки у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів; здійснено спробу конкретизації дано терміну структурними компонентами.
В статье проанализированы основные подходы различных научных отраслей к определению понятий “взаимодействие” и “педагогическое взаимодействие”; предложен термин “етнопедагогическое взаимодействие” как взаимная активность учителя и учеников, которая основывается на использовании ведущих аспектов этнопедагогики в учебно-воспитательном процессе общеобразовательных учебных заведений; предпринята попытка конкретизации данного термина структурными компонентами.
The article analyzes the main approaches of philosophy, sociology, psychology, pedagogy, ethnopedagogy to the definitions of “interaction” and “educational interaction”; singles out the term of “ethnopedagogical interaction” as a mutual activity of teacher and pupils, which is based on using the advanced aspects of ethnopedagogy in the educational process of general educational establishments. . In the national strategy for the development of education in Ukraine in 2012-2021 stated about the poor state of health, the low level of moral, cultural and spiritual education of the pupils, which is a serious problem today. Therefore, the education system should provide formation of personality, which is aware of its belonging to the Ukrainian people, European civilization, focuses on the realities and perspectives of sociocultural dynamics, prepared for life in you constantly and interconnected world.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9638
Appears in Collections:Випуск 25

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ovadiuk.pdf246.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.