У статті розкривається важливість компетентнісного підходу в мовній освіті, визначається змістове наповнення компетенції/компетентності, проводиться розмежування понять мовна компетентність та її складники (компетенції), з’ясовується сутність визначень компетентнісний
підхід, мовна компетентність, мовна компетенція, мовленнєва компетенція, комунікативна компетентність. Автор наводить систему предметних компетенцій та ключових
компетентностей в умовах загальноосвітньої школи сучасної України. Накреслює головні лінії розвитку лінгвістичних знань та умінь учнів у процесі формування мовної особистості на уроках рідної мови.
The article deals with the importance of the competence approach in the language education and differences between the meanings of language competence and a language’s components, here referred to as competencies. The author explains the definitions of competence approach, language competence, speaking competence and communicative competence. The author presents the system of key competencies for the formation of the language personality in secondary schools in Ukraine, outlines the main tendencies for the
development linguistic knowledge and skills of the pupils in the process of the formation of the language personality at the lessons of native language.