В статті досліджуються проблеми професійного самовизначення особистості, що
виникають протягом усього професійного життя під впливом соціально-економічних умов,
міжособистісних відносин, особистісного розвитку та прагненням до самореалізації. Професійне самовизначення розглядається як усвідомлений вибір професії з урахуванням особливостей і
можливостей особи на тлі вимог до професійної діяльності. Приведені і узагальнені результати
анкетування старшокласників, окреслені сучасні напрямки і тенденції щодо вибору професій. Як
система взаємопов’язаних економічних, соціальних, психологічних та педагогічних заходів,
спрямованих на активізацію процесу професійного та особистісного самовизначення розглядається
професійна орієнтація. В дослідженні профорієнтаційна діяльність структурована за змістовими напрямами.
In the article the author examines the problems of a person’s professional self-determination that
arouse during the whole professional life time under the effect of social and economic conditions,
interpersonal relations, personal development and seeking for personal fulfilment. Professional self-
determination is viewed as a deliberate choice of profession taking into account personal individuality and
abilities upon the background of the professional requirements. The results of senior school students’survey
have been presented as well as the new trends and directions in profession selection have been out lined. The
career guidance is considered as a system of inter related economic, social, psychological and pedagogical
measures intended to facilitate professional and personal self-determination. In the research the career
guidanceis structure dinaccordance with content directions.