У статті розглядається проблема комунікативного розвитку дітей раннього та молодшого дошкільного віку з грубими затримками мовленнєвого розвитку. Проаналізовано стан їх комунікативних навичок на основі наукових досліджень, визначена важливість і необхідність навчання комунікації ще за умов відсутності загальновживаного мовлення. Обґрунтована необхідність раннього корекційно-розвиваючого навчання дітей зазначеної категорії комунікативних навичок і умінь із метою підвищення їх якості життя, створення бази для подальшого розвитку звучного мовлення. Визначено основні завдання, цілі, напрямки та етапи роботи. Подані актуальні питання дослідження комунікації цих дітей на основі спостереження. Розглядаються засоби, методи, прийоми встановлення емоційного контакту з безмовленнєвою дитиною, розвитку імпресивного мовлення, навчання елементарним комунікативним навичкам на основі вибраних невербальних засобів. Намічено цілі, основний зміст і форми проведення занять із розвитку комунікації цих дітей. Приділяється увага питанню напрямків роботи з батьками безмовленнєвої дитини як важливого фактору успіху розвитку невербальної і вербальної комунікації їх дітей.
В статье рассматривается проблема коммуникативного развития детей раннего и младшего дошкольного возраста с грубой задержкой речевого развития. Проанализировано состояние их коммуникативных умений на основе научных исследований, определена необходимость и возможность обучения коммуникации еще в условиях отсутствия общеупотребительной речи. Обоснована необходимость раннего корекционно-развивающего обучения детей данной категории коммуникативных навыков и умений с целью повышения их качества жизни, создания базы для дальнейшего развития звучной речи. Определены основные задания, цели, направления и этапы роботы. Поданы актуальные вопросы изучения коммуникации этих детей в процессе наблюдения. Рассматриваются средства, методы, приемы установления эмоционального контакта с неречевым ребенком, развития импрессивной речи, обучения элементарным коммуникативным навыкам на основе выбранных невербальных средств. Намечено цели, основное содержание и формы проведения занятий по развитию коммуникации этих детей. Уделяется внимание вопросу направлений работы с родителями безречевого ребенка как важного фактора успеха развития невербальной и вербальной коммуникации их детей.
The paper examines the problem of communicative development at children of early and primary school age who have gross delays in speech development. The article gives an analysis of communication skills condition based on scientific researches, has been defined importance and necessity of communication teaching in condition commonly speech absence. Has been substantiated the necessity of early correction and development teaching of speech skills and abilities to children mentioned category for the purpose of an improvement of their life quality, providing the base for further sonorous speech development. The main objectives, goals, directions and work stages have been specified. There are considered means, methods, techniques of establishing emotional contact with not talking child, expressive speech development, elementary communication skills training based on selected non-verbal tools. There were planned purposes, main content and forms of conducting classes on the development of communication for these children. Attention is given to the ways of work with parents the non-talking child as an important success factor in non-verbal and verbal child‘s speech development.