У статті проводиться порівняння поглядів вітчизняних і зарубіжних психологів на діагностику інтелекту глухих людей, на проблему співвідношення в розвитку інтелекту й мовлення. Вивчення особливостей інтелектуального розвитку дітей з порушеннями слуху є необхідним, оскільки визначає підходи до організації їх навчання. Для систем навчання, існуючих у різних країнах, характерні різні орієнтири. Так, в США для отримання інформації про рівень інтелектуального розвитку глухих дітей широко використовуються тести, які переважно не потребують участі словесного мовлення. Це пов'язано з переоцінкою ролі жестового мовлення у розвитку інтелекту осіб з порушеннями слуху.
В статье проводится сравнение взглядов отечественных и зарубежных психологов на диагностику интеллекта глухих людей, на проблему соотношения в развитии интеллекта и речи. Изучение особенностей интеллектуального развития детей с нарушениями слуха является необходимым, поскольку определяет подходы к организации их обучения. Для систем обучения, существующих в разных странах, характерны различные ориентиры. Так, в США для получения информации об уровне интеллектуального развития глухих детей широко используются тесты, преимущественно – не требующие участия словесной речи.
Тhe article compares the views of Russian and foreign psychologists to diagnose intelligence of deaf people, on the problem of development of intellect and speech. Study of the characteristics of the intellectual development of children with hearing impairments is essential, because it determines the approaches to their learning. For education systems existing in different countries have different guidelines. So, in United States to obtain information about the level of intellectual development of deaf children are widely used tests that mainly do not require the participation of verbal speech. This is due to revaluation of the role of sign language in the development of intelligence of individuals with hearing impairments.