У публікації висвітлено валеологічні аспекти соціального партнерства освітніх і медичних закладів у здоров’язберігаючій діяльності сучасного педагога, які ґрунтуються на поєднанні: здоров’яформуючої складової – профілактично-оздоровчої навчально-виховної роботи та психолого-педагогічного виховного впливу, валеологічного супроводу; здоров’язберігаючої складової, що включає лікарко-педагогічний контроль. Розкрито соціальне партнерство освітніх і медичних закладів у здоров’язберігаючій педагогічній діяльності як сумісну просвітницько-виховну освітню діяльність педагогів і медиків, що забезпечують успішну реалізацію здоров’яформуючих та здоров’язберігаючих освітніх і соціальних програм формування здорового підростаючого покоління, розвиток педагогічної майстерності і творчості сучасного вчителя у реалізації превентивно-санологічної компетенції, як складової професійної педагогічної діяльності.
In a publication the valeological aspects of social partnership of educational and medical establishments are reflected in health care activity of modern teacher, that are based on combination: health protection of constituent – prophylactic-health educational-educator work and psychogical and pedagogical educator influence, valeological accompaniment; health care constituent that includes medical-pedagogical control. Social partnership of educational and medical establishments is exposed in health care pedagogical activity as compatible elucidative-educator educational activity of teachers and physicians that provide successful realization of health protection and health care educational and social programs of forming of healthy rising generation, development of pedagogical mastery and work of modern teacher in realization of prevention-sanological competences, as component professional pedagogical activity.
Determined matched for medical and valeological information in an educational environment based on the principles of primary prevention disease prevention pupils and students by means of education and training. Doing primary prevention in educational institutions with regard to the peculiarities of the age of pupils and students, using the algorithms of formation of individual health and health care across all components: physical, mental, moral and social, involving medical experts to provide information on the causes occurrence of abnormalities at the cellular level, abnormalities of organs and systems, pathological conditions at certain stages of its development, taking into account gender-specific issues and environmental and social conditions contribute to the harmonization of psychological-pedagogical impact valeological support and medical-pedagogical control of teachers and medical educational institutions, social environment-school education, family education and health care for children and youth.