Стаття присвячена проблемам впровадження гендерного підходу в освітню систему Польщі. Розглядаються питання змісту підручників та навчальних програм в гендерному аспекті. Метою публікації є спроба гендерного аналізу змісту навчальних матеріалів періоду постсоціалістичного реформування освіти Польщі. Основною ідеєю гендерного підходу є урахування специфіки впливу всіх складових навчально-виховного процесу на розвиток хлопчиків та дівчаток. Інтеграція гендерного підходу в педагогічний простір передбачає забезпечення рівного доступу обох статей до якісної освіти, усунення формальних та неформальних бар’єрів на шляху до гендерної рівності. Проведений аналіз дає змогу дійти висновків, що остаточно неподоланими залишаються гендерні стереотипи, питання прихованої навчальної програми.
The article deals with the problems of gender approach implementation into the educational system of Poland. It considers the content of textbooks and teaching programmes in the gender aspect. The current stage of development of human society in general and members of the European Union, in particular, requires new approaches in all areas of life, including education. The main idea of the gender approach is the peculiar impact of all components of the educational process on the development of boys and girls. This vision of the educational process involves the development of teacher's gender sensitivity. The aim of the publication is an attempt to analyze the content of training materials in gender aspect in post-socialist period of educational reform in Poland. The experience that the child gains in the process of socialization is very important for learning behaviors, personality development and definition of gender roles and stereotypes. The child gets behaviour stereotypes within the family, school, church, media, literature and art. Gender mainstreaming in education should be understood as an extension of living space for the development of individual abilities and inclinations of each child, freeing teachers from thinking within sex-role stereotypes. Gender methodological orientation stresses the child's right for gender identity, promotes freedom of choice and paves the way for self-realization. The gender approach in pedagogy helps to overcome negative gender stereotypes, to develop a set of approaches aimed at helping children to easily go through the process of socialization and gender identity. The integration of gender approach in teaching provides ensuring equal access of both sexes to quality education, the elimination of formal and informal barriers to gender equality. The analysis allows to conclude that gender stereotypes and issues of hidden curriculum still remain unsolved.