Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Роль дорадчих органів у системі управління університетською освітою Румунії у процесі децентралізації

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Маріуц, І. О.
dc.date.accessioned 2015-04-03T08:05:02Z
dc.date.available 2015-04-03T08:05:02Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Маріуц І. О. Роль дорадчих органів у системі управління університетською освітою Румунії у процесі децентралізації / І. О. Маріуц // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – Вип. 24 (34). – С. 52-56.
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/6674
dc.description.abstract У статті представлено досвід Румунії, як країни-члена ЄС з 2007 р. та учасника Болонського процесу з 1999 р., у започаткуванні та розвитку дорадчих, консультативних органів у системі управління освітою в умовах її децентралізації. Розглядаються підходи до делегування управлінських повноважень органів освіти і науки на загальнодержавному рівні. Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти, де пропонується перехід до децентралізованої системи управління освітою, автор наголошує на актуальності використання наявного прикладу сусідньої держави при започаткуванні дорадчих органів, наприклад, при Міністерстві освіти та науки України. У статті схарактеризовано структуру дорадчих, консультативних органів, що впливають на здійснення владних повноважень та особливостей їх функціонування, місце у системі освітнього менеджменту на державному рівні. uk_UA
dc.description.abstract The paper presents an experience of Romania, as a member of the EU from 2007 and by the Bologna Process since 1999, in establishing and development of advisory, consultative bodies in educational system in general and higher education in particular. The division approaches of educational management at the national level are analyzed. According to the National Doctrine of Education Development, that offers a transition to decentralized education management system author emphasizes the relevance of using the existing example of neighboring states in setting up advisory bodies for Ministry of Education and science of Ukraine. Such opportunity is presented in the article, which characterized the structure of advisory, consultative bodies that affect the exercise of authority and their specific function, place in the educational management at the state level. Implementation of this strategy will provide the delegation of authority in education that does not allow the state to concentrate management powers on the upper levels and will encourage the decentralization exercise of authority. At the university level, the same state educational policy will provide favorable conditions for autonomy. The influence of NGOs, professional associations and representatives of national minorities in the decision making process in education is determined. The task of clearly defining functions of consulting, advisory bodies, based on an analysis of issues of educational policy, based on an analysis of the current situation, the role and place of consultative, advisory bodies in the system of higher education in Romania, have been put forward. Conditions that ensure the effective implementation of the Bologna process towards European integration were analyzed in previous studies. These conditions include decentralization in educational management, its legislative and legal support, improvement funding mechanisms and institutional reforms. The possibilities and prospects for effective use of positive experience of theory and practice of Romanian university education in reforming of Ukrainian university education were defined. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова uk_UA
dc.subject управління освітою uk_UA
dc.subject децентралізація uk_UA
dc.subject дорадчі органи uk_UA
dc.subject інтеграція у європейський освітній простір uk_UA
dc.subject інтеграція у європейський освітній простір uk_UA
dc.subject університетська автономія uk_UA
dc.subject education management uk_UA
dc.subject decentralization uk_UA
dc.subject advisory bodies uk_UA
dc.subject integration into European educational space uk_UA
dc.subject university autonomy uk_UA
dc.subject.classification 371:354 (498) uk_UA
dc.title Роль дорадчих органів у системі управління університетською освітою Румунії у процесі децентралізації uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics