Короткий опис(реферат):
У навчально-методичному посібнику подаються структура і зміст фахової підготовки студентів-істориків за спеціалізацією «Експертиза культурно-історичних цінностей» (освітньо-кваліфікаційні рівні: 6.020302 – бакалавр; 7.02030201 – спеціаліст; 8.02030201 – магістр).
Запропоновано авторські навчальні робочі програми нормативних дисциплін, що представляють спеціальні галузі історичної науки включені до циклів гуманітарної та соціально-економічної, природничо-наукової, професійної та практичної підготовки і варіативної частини циклу професійно-орієнтовної підготовки навчального плану спеціалізації «Експертиза культурно-історичних цінностей», а також програму музейної навчальної практики. Робочі навчальні програми містять пояснювальні записки, тематичні плани курсів, зміст лекційних і семінарських (лабораторних) занять, списки рекомендованої літератури, рекомендовану тематику рефератів і курсових робіт, зразки модульних тестових завдань і контрольних робіт з навчальних дисциплін за спеціалізацією «Експертиза культурно-історичних цінностей».
Призначено для викладачів і студентів-істориків, що навчаються за спеціалізацією «Експертиза культурно-історичних цінностей».
Суть розробки, основні результати:
Підготовка сучасного висококваліфікованого вчителя історії передбачає оволодіння теоретичними знаннями з циклу професійно-орієнтованого навчання, серед яких нормативні та варіативні навчальні курси. З 2007 року в Інституті історичної освіти Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова ведеться підготовка педагогів-істориків за спеціалізацією «історія та експертиза культурно-історичних цінностей».
Сучасна експертиза культурних та історичних цінностей – це процес неможливий без застосування сукупності різноманітних знань, умінь і навичок із мистецтвознавства, музеєзнавства, спеціальних галузей історичної науки. Усі перелічені компоненти компетентності фахового історика-музеєзнавця використовуються в професійній експертній практиці для ідентифікації, атрибуції та оцінки історичних і культурних цінностей. Важливими складовими професійної підготовки спеціаліста з експертизи культурних та історичних цінностей є теоретичне та практичне навчання. Теоретична підготовка передбачає оволодіння основами спеціальних галузей історичної науки, що слугують історику-експерту як база його фахового рівня. Серед таких навчальних дисциплін: спеціальні історичні дисципліни, історична географія, історичне краєзнавство, джерелознавство, основи наукових досліджень, методологія історії, декоративно-ужиткове мистецтво, палеографія, нумізматика, музеєзнавство, історія української іконографії, основи фалеристики, історія образотворчого мистецтва, боністика, історія філателії та основи експертизи культурно-історичних цінностей.
Важливою складовою професійної підготовки спеціаліста з експертизи культурних та історичних цінностей є навчальна музейна практика. Місце музейної практики в професійній підготовці історика-музеєзнавця, експерта культурно-історичних цінностей визначається необхідністю закріплення отриманих теоретичних знань, а також вироблення спеціальних фахових умінь і навичок.
До пропонованого навчально-методичного комплексу фахової підготовки бакалаврів, спеціалістів, магістрів за напрямом підготовки «Історія», спеціалізацією «експертиза культурно-історичних цінностей» включено витяги з навчальних планів зазначеної спеціалізації, навчальні робочі програми з нормативних дисциплін циклів гуманітарної та соціально-економічної, природничо-наукової, професійної та практичної підготовки та варіативної частини циклу професійно-орієнтовної підготовки, а також програму музейної навчальної практики майбутніх істориків-експертів. Включені до збірника робочі навчальні програми містять пояснювальні записки, тематичні плани курсів, зміст лекційних і семінарських (лабораторних) занять, списки рекомендованої літератури, рекомендовану тематику рефератів і курсових робіт, зразки модульних тестових завдань і контрольних робіт з навчальних дисциплін.
Вивчення дисциплін спеціалізації доцільно розпочати з ознайомлення з їх навчальними робочими програмами. Це потрібно студенту аби чітко уявляти собі обсяг, основні теоретичні та прикладні проблеми дисциплін, ознайомитись з основною та додатковою літературою з навчальних предметів, зразками тестових завдань, а відповідно до цього спланувати власну самостійну роботу. Переглянувши відповідний розділ програми та виявивши коло питань, що їх потрібно вивчити, можемо переходити до роботи з конспектом лекцій, підручниками, посібниками та додатковою літературою.