Обґрунтовується важливість ефективної комунікації при вирішенні конфліктних ситуацій у процесі медіації. Аналізується створення ефективного комунікаційного процесу у спілкуванні як передача або обмін думками, ідеями, інформацією за допомогою вербальних і невербальних символів. Вербальне спілкування є необхідним для того, щоб мати можливість ефективно спілкуватися з іншими людьми щодня – тобто ділитися інформацією, узгоджувати позиції, знаходити спільні рішення щодо виникаючих проблем, порівнювати поточний стан із планами тощо – уникаючи при цьому непорозумінь і деструктивних конфліктів. Свідоме розуміння невербальних повідомлень є важливою навичкою для фахівця соціальної сфери. Недостатньо знати, що сказати, але також потрібно пам’ятати, як це говорити і як при цьому виглядати.
Описано комунікаційні бар’єри, що порушують ефективне спілкування між відправником і одержувачем повідомлення та є результатом помилок, допущених у спілкуванні обома сторонами. Комунікативні бар’єри не лише спричиняють непорозуміння, але й дуже часто призводять до негативних емоцій та взаємної неприязні обох сторін одна до одної та призводять до поганих міжособистісних стосунків. Щоб уникнути збоїв і помилок у спілкуванні, важливо створювати чіткі, а не двозначні повідомлення. Висловлюючи наші очікування, може бути корисно пояснити, наскільки важлива для нас дана проблема і чому вона нас хвилює. Це дозволить іншій стороні зрозуміти наші наміри, потреби та очікування.
Доведено, що володіння комунікативними компетентностями, знання про вербальне та невербальне спілкування, а також вміння долати комунікаційні бар’єри є запорукою успіху як в спілкуванні загалом так і в медіації. Ефективна комунікація являє собою важливий інструмент в медіаційному процесі, який може бути широко використаний як у міжособистісному спілкуванні так і у соціальній сфері.
The article substantiates the importance of effective communication in resolving conflict situations in the mediation process. The creation of an effective communication process in communication is analyzed as the transmission or exchange of thoughts, ideas, information using verbal and non-verbal symbols. Verbal communication is necessary in order to be able to communicate effectively with other people every day – that is, to share information, agree on positions, find common solutions to emerging problems, compare the current state with plans, etc. – while avoiding misunderstandings and destructive conflicts. Conscious understanding of non-verbal messages is an important skill for a social sphere specialist. It is not enough to know what to say, but you also need to remember how to say it and how to look at it.
Communication barriers are described that disrupt effective communication between the sender and receiver of the message and are the result of mistakes made in communication by both parties. Communication barriers not only cause misunderstandings, but also very often lead to negative emotions and mutual hostility of both parties towards each other and lead to poor inter-personal relationships. To avoid failures and errors in communication, it is important to create clear, not ambiguous messages. When expressing our expectations, it can be useful to explain how important the issue is to us and why we are concerned about it. This will allow the other party to understand our intentions, needs and expectations.
It has been proven that the possession of communication competencies, knowledge of verbal and non-verbal communication, as well as the ability to overcome communication barriers are the key to success both in communication in general and in mediation. Effective communication is an important tool in the mediation process, which can be widely used both in interpersonal communication and in the social sphere.