У статті розглянуто компетентнісний підхід як спрямованість навчально-виховного процесу на формування та розвиток загальних і фахових компетентностей особистості. Професійна підготовка студентів вищої школи передбачає використання відповідних форм і методів навчання, узгодження навчально-виховної діяльності з метою формування цінностей, конкурентоспроможності фахівців на сучасному ринку праці, їх адаптації до актуальних умов професійної діяльності, готовності до вирішення реальних завдань. Головна особливість компетентнісної освітньої парадигми полягає в орієнтації на цільову спрямованість вищої освіти, значущості ціннісних орієнтирів учасників освітнього процесу та досягненні очікуваних результатів у професійній підготовці майбутніх фахівців.
Навички – це конкретні набуті здібності, необхідні для виконання певної діяльності. Hard skills і soft skills формують широкий рівень ерудиції та сприятливі умови для досягнення професійних цілей і самореалізації. Hard skills охоплюють технічні або практичні здібності, такі як програмування, інженерія, бухгалтерія, тоді як soft skills – це міжособистісні здібності, зокрема спілкування, вирішення проблем та емоційний інтелект. Розвиток м’яких навичок має здійснюватися паралельно з процесом предметного навчання або через потенціал конкретної дисципліни.
Освітні технології, як-от проєктна технологія та методи розвитку критичного мислення, сприяють активізації пізнавальної діяльності та самостійної роботи студентів. Вони забезпечують впровадження навчання, заснованого на дослідженнях, і дають змогу ефективно реалізовувати компетентнісний підхід. Опановуючи ці навички, студенти вдосконалюють свою компетентність, що позитивно впливає на їх інтелектуальний і культурний розвиток. Це також формує здатність швидко адаптуватися до вимог сучасного часу та суспільства.
The article examines the competence-based approach as a framework for aligning the educational process with the culti-vation of both general and specialized professional competencies. Professional training in higher education requires suitable teaching methods to foster values, enhance specialists’ competitiveness in the labor market, and facilitate adaptation to profes-sional conditions. It also prepares students to address real-world challenges. A key distinction of this paradigm is its emphasis on purposeful education, prioritizing value orientations and anticipated outcomes of professional training.
Skills, defined as specific acquired capabilities, are central to this approach. Hard and soft skills contribute to a broad intellectual foundation, cultural awareness, and success in achieving professional goals. Hard skills refer to technical proficien-cies such as programming, engineering, and accounting, while soft skills include interpersonal abilities like communication, problem-solving, and emotional intelligence. Developing soft skills should be integrated alongside subject-specific learning or harnessed through specific academic disciplines.
Professional knowledge and competencies gained through education are more impactful when complemented by students’ personal attributes. Educational technologies foster the development of both soft and hard skills. Project-based learning and critical thinking methodologies enhance cognitive and independent learning processes, promoting research-oriented edu-cation and effective implementation of the competency-based framework. By acquiring these skills, students enhance their competence, fostering intellectual growth and adaptability to societal and professional demands.