Кожна країна має свій унікальний освітній контент, який залежить від її історії, культури, економіки, соціальних цінностей та ступеня технологічного розвитку. Обмін досвідом між країнами у галузі навчання дітей у школах, зокрема, у навчанні математики, є надзвичайно важливим аспектом сучасної освітньої політики будь-якої країни. Аналіз навчальних програм та підручників з математики інших країн дозволяє виявити найкращі педагогічні підходи, ефективні методи подання складних математичних понять. Гармонізація навчальних стандартів допомагає створювати узгоджені стандарти освіти, які полегшують мобільність учнів та викладачів при зміні країни проживання.
Ще наприкінці дев’ятнадцятого століття світовою освітньою спільнотою у повній мірі було усвідомлено, що геометрія, саме евклідова геометрія, як навчальний предмет у закладах загальної середньої освіти, не може не носити двоїстого характеру, поєднуючи у собі уявлення про науку, яка характеризує властивості просторових форм довкілля, тобто, науку природничого типу, з уявленням про відповідну аксіоматичну теорію, абстрактну теорію, створену людиною. Одночасно, як раніше, так і натепер, у різних країнах, зокрема, в Україні та в Чехії, по-різному реалізується впровадження подібного усвідомлення у реальний освітній процес. Відповідні розбіжності досліджено у роботі.
Одночасно, унаслідок проведеного порівняльного аналізу структури освітнього процесу на рівні загальної середньої освіти в Україні та в Чехії, змістового наповнення діючих при цьому навчальних програм та підручників з геометрії, виокремлено певні можливі аспекти удосконалення відповідного освітнього процесу в Україні, які вимагають подальшого осмислення та обговорення. Зокрема, автори вважають, що має сенс звернути увагу на той факт, що у Чехії представлення геометрії у вигляді окремого навчального предмету відбувається починаючи з шостого класу, при цьому має місце модульна система опанування математичних дисциплін, тобто, протягом кожного навчального року впродовж першого семестру учні опановують лише арифметику або алгебру, протягом другого – лише геометрію.
Every country has its unique educational content that depends from its history, culture, economics, social values and the level of technological development. Exchange of experience between countries in the sphere of teaching students at schools, in teaching mathematics in particular, is an extremely important aspect of the up-to-date educational policy of any country. The compara-tive analysis of training programs and training books in mathematics of another country admits to reveal the best pedagogical approaches, effective methods of introducing of difficult mathematical concepts. Harmonization of training standards helps to create concerted training standards that facilitate mobility of students and teachers in case of changing the country of residence.
At the end of the XIX century the world educational community has realized in full measure the fact that geometry, just Euclide-an geometry, in the form of the training course of institutions of general secondary education can’t not to have the duality character. It must combine the conception of a science that characterize properties of solids of surroundings, thus the conception of a natural science, with the conception of the corresponding axiomatic theory, the abstract, created by people. At the same time, as it has been previously, as it is now, in different countries, in Ukraine and in Czech Republic in particular, the implementation of such point of view to the practical training process has different forms. The corresponding differences are investigated in the work.
Simultaneously, as the result of the conducted comparative analysis of the structure of the training process on the level of general secondary education in Ukraine and in Czech Republic and the content of the training programs and textbooks on geometry being in law some possible aspects of improving the corresponding training process in Ukraine are marked out. It is obvious that they need the further comprehension and discussion.