У статті представлена Концепція з реалізації науково-методичного забезпечення авторської моделі “Школа толерантності”. Визначено основні підходи, методологічні принципи і методи дослідження щодо реалізації вищезазначеної Концепції.
Розроблено критерії, рівні сформованості толерантної особистості й толерантного освітнього середовища для перевірки функціонування авторської моделі “Школа толерантності”. Вказано, що здобувачі освіти мають уміти продуктивно спілкуватися, результативно діяти в команді, вільно володіти технічними інноваціями, шукати компроміс, знати історію та культуру свого народу, розуміти й поважати особливості людей інших національностей і культур тощо.
Розглянуто наукові погляди вчених на особливості й закономірності навчання здобувачів освіти й організації освітнього процесу загалом. Методологічну основу Концепції з реалізації науково-методичного забезпечення авторської моделі “Школи толерантності” становлять гуманістичні теорії і концепції зарубіжних і вітчизняних дослідників щодо гармонійного підходу до прагматичної і духовно-моральної мотивації студентів.
Зазначено, що мета Концепції з реалізації науково-методичного забезпечення авторської моделі “Школи толерантності” полягає у науковому обґрунтуванні й експериментальній перевірці, зміні науково-методичного забезпечення з урахуванням викликів сьогодення, реформуванні освітньої галузі, а також у визначенні ефективності науково-методичного забезпечення реалізації авторської моделі “Школа толерантності”.
Визначено шляхи реалізації мети і завдань Концепції, з огляду на особливості й структуру експериментальних освітніх закладів. Доведено, що успішне запровадження Концепції з науково-методичного забезпечення реалізації авторської моделі “Школи толерантності” сприятиме ефективному всебічному розвиткові особистості здобувачів освіти.
The article presents the Concept for the implementation of scientific and methodological support of the author's model "School of Tolerance". The main approaches, methodological principles and research methods for the implementation of the above-mentioned Concept are determined.
The criteria and levels of formation of a tolerant personality and a tolerant educational environment are developed to verify the functioning of the author's model "School of Tolerance". It is indicated that students should be able to communicate productively, act effectively in a team, freely use technical innovations, seek a compromise, know the history and culture of their people, understand and respect the peculiarities of people of other nationalities and cultures, etc.
The scientific views of scientists on the peculiarities and patterns of training students and the organization of the educational process in general are considered. The methodological basis of the Concept for the implementation of scientific and methodological support of the author's model "School of Tolerance" are humanistic theories and concepts of foreign and domestic researchers regarding a harmonious approach to the pragmatic and spiritual and moral motivation of students.
It is noted that the goal of the Concept for the implementation of scientific and methodological support of the author's model "School of Tolerance" is to scientifically substantiate and experimentally verify, change the scientific and methodological support taking into account the challenges of today, reform the educational sector, as well as determine the effectiveness of scientific and methodological support for the implementation of the author's model "School of Tolerance".
The ways of implementing the goal and objectives of the Concept are determined, taking into account the peculiarities and structure of experimental educational institutions. It is proven that the successful implementation of the Concept for the scientific and methodological support for the implementation of the author's model "School of Tolerance" will contribute to the effective comprehensive development of the personality of education seekers.