The article presents the results of studying the influence of
the communicative approach on the development of EI in the system
of «teacher-student-language training». An analysis of interpretations of
emotional intelligence is presented. The practicality of emotional intelligence
development in the «teacher-student-language training» system
is substantiated. The peculiarities of language training of students are
described in the example of teaching the Ukrainian language based on a
communicative approach. Examples of work with text and communicative
tasks are given. The results of three surveys of students on the Hall test for
determining emotional intelligence are presented. The pedagogical experiment
lasted from March to December 2022. Empirical data were subjected
to statistical analysis: the Pearson criterion to confirm the normality of the
distributions of EI levels in groups and the Student criterion for estimating
averages separately for each scale. The statistical significance of changes
at the end of the experiment was fixed for scales “emotional awareness”,
managing your emotions, “recognizing other people’s emotions”, “emotional
awareness”, and “empathy”. The problems of appropriate training of
teachers have actualized according to the study results: the formation of
their skills to recognize emotions, react to them, and build relationships
based on such knowledge. Guidelines in the training of teachers of the
Ukrainian language are provided: conscious understanding of the system
of knowledge about the text, comprehension of modern problems in the text formation field and possible solving ways of them; reproduction of
knowledge in typical situations of textual and creative activity; formation
of skills to simulate situational and emotional tasks; identification and
development of creativity in the creation of situational exercises (analytical,
communicative, associative, research).
У статтi представлено результати дослiдження впливу комунiкативного пiдходу на розвиток ЕI в системi «викладач-студент-мовна пiдготовка». Представлено аналiз тлумачень емоцiйного iнтелекту та обґрунтовано доцiльнiсть розвитку емоцiйного iнтелекту в системi «викладач-студент-мовна пiдготовка». Описано особливостi мов-
ної пiдготовки студентiв на прикладi навчання української мови на засадах комунiкативного пiдходу. Наведено приклади роботи з текстом
та комунiкативних завдань. Представлено результати трьох опитувань
студентiв за тестом Хола на визначення емоцiйного iнтелекту. Педагогiчний експеримент тривав з березня по грудень 2022 року. Емпiричнi данi були пiдданi статистичному аналiзу: критерiй Пiрсона для
пiдтвердження нормальностi розподiлiв рiвнiв ЕI у групах та критерiй Стьюдента оцiнки середнiх окремо за кожною шкалою. Пiдтверджено статистичну значущiсть змiн в кiнцi експерименту для шкал
«емоцiйна обiзнанiсть», Управлiння своїми емоцiями, «розпiзнавання
емоцiй iнших людей», «емоцiйна обiзнанiсть», «емпатiя». За результатами дослiдження актуалiзовано проблеми вiдповiдної пiдготовки
вчителiв, формування у них умiнь розпiзнавати емоцiї, реагувати на
них, розбудовувати стосунки на основi цих знань. Наведено орiєнтири
у пiдготовцi вчителiв української мови: усвiдомлене розумiння системи
знань про текст, осмислення сучасних проблем у галузi текстотворення та можливих шляхiв їхнього вирiшення; вiдтворення знань у типових ситуацiях тексто-творчої дiяльностi; формування вмiнь моделювати ситуацiйно-емоцiйнi завдання; виявлення й розвиток креативностi
у створеннi ситуацiйних вправ (аналiтичнi, комунiкативнi, асоцiативнi, дослiдницькi).