Сучасні виклики, пов’язані з впливом масової культури, технологій і зміною традиційних форм виховання, вимагають особливої уваги до формування естетичної культури. Це сприяє розвитку не лише художніх здібностей, але й моральних якостей, гармонізації внутрішнього світу дитини та її стосунків із соціумом. Школа як один із головних інститутів соціалізації має унікальну можливість через навчальний процес і позакласну діяльність закладати у дітей естетичні орієнтири, розвивати їхню уяву та креативність.
Актуальність дослідження проблеми формування естетичної культури молодших школярів визначається необхідністю розвитку гармонійно розвиненої особистості в умовах сучасного соціокультурного середовища. У молодшому шкільному віці закладаються основи емоційної та інтелектуальної зрілості, і саме в цей період дуже важливо формувати естетичні смаки, здатність сприймати і оцінювати красу навколишнього світу. В умовах, коли діти стикаються з великою кількістю інформаційних і культурних впливів, виникає потреба у правильному орієнтуванні на цінності, що сприяють розвитку чутливості до мистецтва та культурних надбань.
У статті представлено аналіз поняття «естетична культура молодших школярів». Проаналізовано складові й особливості формування естетичної культури молодших школярів. Висвітлено, що формування естетичної культури є невід’ємною частиною всебічного розвитку дитини, що включає в себе не лише творчі здібності, а й моральні, етичні та культурні орієнтири. Це забезпечує гармонійне функціонування в культурному просторі. Зазначено, що заняття хореографією є потужним засобом формування естетичної культури, яка включає в себе не тільки технічні навички, але й глибоке розуміння і відчуття краси, гармонії та виразності через рухи та музику.
The modern calls, related to influence of mass culture, technologies and change of traditional forms of education, require the special attention to forming of aesthetic culture. It assists to development not only artistic capabilities but also moral internalss, harmonizations of the inner world of child and her relationships with society. School as one of main institutes of socialization has the unique opportunity through an educational process and extracurricular activity to mortgage aesthetic reference-points for children, to develop their imagination and creativity.
Actuality of research of problem of forming of aesthetic culture of junior schoolchildren is determined by the necessi-ty of development of the harmoniously developed personality in the conditions of modern sociocultural environment. Bases of emotional and intellectual maturity are mortgaged in a midchildhood, and exactly in this period it is very important to form aesthetic tastes, ability to perceive and estimate beauty of the surrounding world. In the conditions when children run into plenty of informative and cultural influences, there is a requirement in a correct orientation on values that assist to development of sen-sitiveness to the art and cultural acquisitions
The analysis of concept "aesthetic culture of junior schoolchildren" is presented in the article. Constituents and features of forming of aesthetic culture of junior schoolchildren are analysed. It is reflected, that forming of aesthetic culture is inalienable part of all-round development of child, that includes for itself not only creative capabilities but also moral, ethic and cultural reference-points.
It provides the harmonious functioning in cultural space. It is marked that engaging in a choreography is the powerful means of forming of aesthetic culture, that includes for itself not only technical skills but also deep understanding and feeling of beauty, harmony and expressiveness through motions and music.