Розробка концептуальних засад патріотичного виховання учнівської молоді є актуальною проблемою сучасної психолого-педагогічної науки. Уроки фізичної культури у закладах загальної середньої освіти, позакласні і позашкільні спортивно-масові виховні заходи мають для цього великий потенціал. Метою нашого дослідження є визначення теоретико-методологічних засад спортивно-патріотичного виховання здобувачів закладів загальної середньої освіти, а саме аналіз дефініції «спортивно-патріотичне виховання» як сучасної психолого-педагогічної проблеми, визначення основних принципів і субʼєктів спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді. Проаналізувавши сучасні визначення поняття «патріотизм» і «патріотичне виховання» ми запропонували власне формулювання терміну «спортивно-патріотичне виховання». Окрему увагу було приділено вивченню основних нормативно-правових документів, які визначають стратегію патріотичного виховання української молоді в тому числі засобами фізичної культури і спорту. На їх основі нами було визначено принципи спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді, такі як принцип цілеспрямованості, принцип систематичності й послідовності, принцип природовідповідності й доступності, принцип гармонійного розвитку усіх сторін особистості, принцип комплексного підходу, принцип свідомості і активності, принцип єдності педагогічних вимог школи, сім’ї і громадськості. Наш перелік принципів спортивно-патріотичного виховання учнів, доповнено принципами національно-патріотичного виховання, сформульованими у Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України. У рамках дослідження ми також визначили субʼєктів спортивно-патріотичного виховання, які приймають безпосередню і опосередковану участь у формуванні національної свідомості підростаючого покоління. Подальшого дослідження і експериментальної перевірки потребує питання практичної реалізації ідей спортивно-патріотичного виховання учнівської молоді в межах закладів загальної середньої освіти і поза ними.
The development of conceptual principles of patriotic education of student youth is an urgent issue of modern psychological and pedagogical science. Physical training lessons in comprehensive secondary educational institutions, extracurricular and out-of-school sports and public educational activities have great potential for this purpose. The purpose of our study is to determine the theoretical and methodological principles of sports and patriotic education of students of comprehensive secondary educational institutions, specifically, to analyze the definition of ‘sports and patriotic education’ as a modern psychological and pedagogical issue, to specify the basic principles and subjects of sports and patriotic education of student youth. Having analyzed the modern definitions of the concepts of ‘patriotism’ and ‘patriotic education’, we have introduced the authors’ definition of the term “sports and patriotic education”. The author focused particular attention on the study of the major legal documents that determine the strategy of patriotic education of Ukrainian youth, including through physical culture and sports. On this background, we have defined the principles of sports and patriotic education of student youth, such as the principle of commitment, the principle of sustainability and consistency, the principle of relevance and availability, the principle of an integral approach, the principle of consciousness and activity, the principle of unity of pedagogical requirements of school, family and the public. Our list of principles of sports and patriotic education of students involves the principles of national and patriotic education outlined in the Concept of National and Patriotic Education in Ukrainian Educational System. As a part of our research, we also specified the subjects of sports and patriotic education who are directly and indirectly involved in the development of the national consciousness of the younger generation. The issue of practical implementation of the ideas of sports and patriotic education of students both within and beyond comprehensive secondary educational institutions requires further research and experimental tests.