У статті, на основі аналізу і синтезу даних сучасної наукової та науково-методичної літератури, освітлено результати пошуку і реалізації ефективних методологічних принципів навчання єдиноборствам у процесі фізичного виховання учнів старшої школи в Україні. Стаття вирізняється новим комплексним підходом до формування особистості підлітків у процесі вивчення східних єдиноборств, який грунтується на сполученні традиційних методологічних принципів з принципами, які властиві східній філософії. Це слугує підґрунтям для зростання не лише фізичних характеристик підростаючого покоління, але й вдосконалення процесу формування моральності, відповідальності та порядності майбутніх захисників країни. Реалізація методологічних принципів навчання східним єдиноборствам (і бойовим мистецтвам теж) у підлітків 16-17 років, що навчаються в загальноосвітній школі, повинна відбуватися паралельно у вигляді реалізації класичних педагогічних принципів з урахуванням специфіки даних видів боротьби та віку осіб, що навчаються. Така реалізація також повинна враховувати, хоча б частково, канони східної філософії для зростання морально-етичних характеристик молодої людини у загально-філософському сенсі в процесі навчання. На основі виявлених узагальнених закономірностей методологічних принципів навчання єдиноборствам ми маємо об’єктивні передумови включення єдиноборств у систему фізичного виховання учнів старшої школи.
The article, based on the analysis and synthesis of data from modern scientific and scientific-methodological literature, is highlighting the results of the search and implementation of effective methodological principles for teaching martial arts in the process of physical education of high school students in Ukraine. The article is distinguished by a new comprehensive approach to the formation of the personality of adolescents in the process of studying oriental martial arts, which is based on a combination of traditional methodological principles with the principles inherent in oriental philosophy. This serves as a basis for the growth of not only the physical characteristics of the younger generation, but also for improving the process of forming morality, responsibility and decency of future defenders of the country. The implementation of methodological principles for teaching oriental martial arts (and martial arts too) to adolescents aged 16-17 studying in a comprehensive school should occur in parallel in the form of the implementation of classical pedagogical principles, taking into account the specifics of these types of fighting and the age of the students. Such implementation should also take into account, at least in part, the canons of Eastern philosophy for the growth of the moral and ethical characteristics of a young person in a general philosophical sense in the learning process. Based on the identified generalized patterns of methodological principles of martial arts training, we have objective prerequisites for including martial arts in the system of physical education of high school students.