У статті розкрито проблему недостатнього рівня фізичної підготовленості військовослужбовиць Військового коледжу сержантського складу. Проаналізовано останні дослідження та публікації із зазначеної теми та запропоновано шляхи вирішення проблеми. Проведено опитування щодо ставлення керівного складу (офіцерів управління, начальників курсів та курсових офіцерів) викладацького складу, курсантів (чоловіків і жінок) ВКСС до впровадження боксу у зміст спортивно-масової роботи.
Отримані результати засвідчують, що 100% керівного складу (офіцерів управління, начальників курсів та курсових офіцерів), 55%викладачів, 90% курсантів (чоловіків) та 64% курсантів (жінок) вважають, що бокс слід впроваджувати в освітній процес військовослужбовиць ВКСС.
З’ясовано, що в військових закладах США, Великої Британії бокс використовується у освітньому процесі. У перерахованих військових закладах військовослужбовиці займаються боксом. Проведене дослідження розкрило ступінь поінформованості керівного складу (офіцерів управління, начальників курсів та курсових офіцерів), викладачів і курсантів ВКСС, щодо позитивного впливу боксу на розвиток основних фізичних і психологічних якостей.
The article studies the problem of insufficient physical fitness of female military officers of the military college of sergeants. The research analyses latest studies and publications on the topic and proposes ways to solve the problem. The attitude towards introduction of boxing lessons into the physical education was studied among management, teaching staff and cadets (men and women) of the military college of sergeants. Methods. Theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, guidance documents, the Internet; sociological (questionnaire); methods of mathematical statistics. Results. The results obtained show that 100% of the management staff (officers of the department, heads of courses and course officers), 55% of teachers, 90% of cadets (men) and 64% of cadets (women) believe that boxing should be introduced into the educational process of female servicemen of the military college of sergeants. Conclusions. It was found that in military institutions of the USA, Great Britain boxing is used in the educational process. In the listed military institutions, female servicemen are engaged in boxing. The study revealed the degree of awareness of the management staff (officers of the department, heads of courses and course officers), teachers and cadets of the military college of sergeants about the positive impact of boxing on the
development of basic physical and psychological qualities.
According to all surveyed categories, the introduction of boxing into the educational process of female military personnel will promote gender equality.