Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Вплив дистанційного навчання на формування "м’яких навичок" (soft skills) у майбутніх фахівців сфери спорту

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бондар, Анастасія
dc.contributor.author Аносова, Олена
dc.contributor.author Коваленко, Юлія
dc.contributor.author Петренко, Ірина
dc.contributor.author Петренко, Володимир
dc.date.accessioned 2025-04-04T11:29:53Z
dc.date.available 2025-04-04T11:29:53Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Вплив дистанційного навчання на формування "м’яких навичок" (soft skills) у майбутніх фахівців сфери спорту / А. Бондар, О. Аносова, Ю. Коваленко, І. Петренко, В. Петренко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 3 (189). – С. 56-63. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47964
dc.description.abstract Мета – визначити вплив дистанційного навчання на формування «м’яких навичок» (soft skills), таких як творчі здібності та креативність, у майбутніх фахівців сфери спорту. Матеріали та методи. У дослідженні взяли участь 35 здобувачів вищої освіти. Використано методику оцінки творчого мислення Е.П. Торренса та методику оцінки креативності С. Мєдніка, методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, соціологічного опитування (експертної оцінки, анкетування), педагогічного спостереження, тестування, математичної статистики з використанням критерію Фішера. Результати. Розроблено та впроваджено в освітній процес навчальну програму для майбутніх фахівців сфери спорту, які навчалися традиційно (контрольна група) та адаптовано її для дистанційного навчання (ементальна група). В обох групах в ході експерименту зросли показники творчих здібностей та креативності, які до та після експерименту суттєво не відрізнялися, оскільки не виявлено статистичної значимості (за критерієм Фішера). Висновки. Дистанційне навчання позитивно впливає на формування творчих здібностей та креативності у майбутніх фахівців сфери спорту і може стати перспективним напрямком розвитку сучасної спортивної освіти. uk
dc.description.abstract The goal is to determine the impact of distance learning on the formation of "soft skills", such as creativity, in future sports professionals. Materials and methods. To determine the level of development of creative abilities and creativity in higher education applicants, testing was carried out using the methodology for assessing creative thinking by E.P. Torrens (Test of creative thinking by E.P. Torrens) and the method of assessing creativity by S. Mednik (adaptation by A. Voronin), in order to conduct self-analysis on the acquisition of creative and creative abilities during training, a questionnaire was conducted for students of a higher education institution of sports profile, 35 applicants for higher education of the Kharkiv State Academy of Physical Culture took part in the survey. Also, in the course of the study, methods of analysis, synthesis, generalization, comparison, sociological survey (expert assessment, questionnaire), pedagogical observation, testing, mathematical statistics using the Fisher criterion were used. Results. In the course of the study, a curriculum in the discipline "Organization and Management of Physical Culture" for future specialists in the field of sports of the 3rd and 4th courses was developed and adapted for distance learning online. The introduction of the program into the educational process testifies to the effectiveness of the proposed cycle of classes aimed at the development of such "soft skills" as creativity and creativity of students. This is evidenced by the results of testing of creativity and creativity in students who studied remotely (experimental group) and students who studied traditionally (control group), despite the fact that in both groups before and after the experiment the test indicators do not differ significantly, since no statistical significance was found in the difference between the indicators of the two groups (according to the Fisher criterion). Conclusions. The study showed that distance learning has a positive effect on the formation of "soft skills", such as creativity, in applicants for higher education in the field of physical culture and sports and can become a promising direction for the development of modern sports education. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject майбутні фахівці сфери спорту uk
dc.subject здобувачі вищої освіти uk
dc.subject м’які навички (soft skills) uk
dc.subject дистанційне навчання uk
dc.subject творчі здібності uk
dc.subject креативність uk
dc.subject future sports specialists uk
dc.subject higher education applicants uk
dc.subject soft skills uk
dc.subject distance learning uk
dc.subject creativity uk
dc.title Вплив дистанційного навчання на формування "м’яких навичок" (soft skills) у майбутніх фахівців сфери спорту uk
dc.title.alternative The impact of distance learning on the formation of "soft skills" in future sports specialists uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 796.077.5/37.018
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.03(189).08


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу