Мета – визначити вплив дистанційного навчання на формування «м’яких навичок» (soft skills), таких як творчі здібності та креативність, у майбутніх фахівців сфери спорту.
Матеріали та методи. У дослідженні взяли участь 35 здобувачів вищої освіти. Використано методику оцінки творчого мислення Е.П. Торренса та методику оцінки креативності С. Мєдніка, методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, соціологічного опитування (експертної оцінки, анкетування), педагогічного спостереження, тестування, математичної статистики з використанням критерію Фішера.
Результати. Розроблено та впроваджено в освітній процес навчальну програму для майбутніх фахівців сфери спорту, які навчалися традиційно (контрольна група) та адаптовано її для дистанційного навчання (ементальна група). В обох групах в ході експерименту зросли показники творчих здібностей та креативності, які до та після експерименту суттєво не відрізнялися, оскільки не виявлено статистичної значимості (за критерієм Фішера).
Висновки. Дистанційне навчання позитивно впливає на формування творчих здібностей та креативності у майбутніх фахівців сфери спорту і може стати перспективним напрямком розвитку сучасної спортивної освіти.
The goal is to determine the impact of distance learning on the formation of "soft skills", such as creativity, in future sports professionals. Materials and methods. To determine the level of development of creative abilities and creativity in higher education applicants, testing was carried out using the methodology for assessing creative thinking by E.P. Torrens (Test of creative thinking by E.P. Torrens) and the method of assessing creativity by S. Mednik (adaptation by A. Voronin), in order to conduct self-analysis on the acquisition of creative and creative abilities during training, a questionnaire was conducted for students of a higher education institution of sports profile, 35 applicants for higher education of the Kharkiv State Academy of Physical Culture took part in the survey. Also, in the course of the study, methods of analysis, synthesis, generalization, comparison, sociological survey (expert assessment, questionnaire), pedagogical observation, testing, mathematical statistics using the Fisher criterion were used. Results. In the course of the study, a curriculum in the discipline "Organization and Management of Physical Culture" for future specialists in the field of sports of the 3rd and 4th courses was developed and adapted for distance learning online. The introduction of the program into the educational process testifies to the effectiveness of the proposed cycle of classes aimed at the development of such "soft skills" as creativity and creativity of students. This is evidenced by the results of testing of creativity and creativity in students who studied remotely (experimental group) and students who studied traditionally (control group), despite the fact that in both groups before and after the experiment the test indicators do not differ significantly, since no statistical significance was found in the difference between the indicators of the two groups (according to the Fisher criterion). Conclusions. The study showed that distance learning has a positive effect on the formation of "soft skills", such as creativity, in applicants for higher education in the field of physical culture and sports and can become a promising direction for the development of modern sports education.