У статті досліджується феномен конфлюенції як психологічного явища у взаємодії батьків і дітей під час адаптації до інклюзивного освітнього середовища. Розглянуто механізми формування конфлюентних зв’язків, які впливають на розмиття особистісних меж, розвиток автономності дитини та її здатності до самостійного прийняття рішення. Проаналізовано вплив інклюзивного простору, який, окрім створення позитивних можливостей для соціалізації та розвитку дитини, може спричиняти додаткові емоційні виклики для батьків та дітей, особливо у разі недостатньо збалансованої підтримки, що підвищує ризик формування надмірної залежності у взаєминах.
Зосереджено увагу на розробці рекомендацій для гармонізації взаємодії між батьками і дітьми. Запропоновано психологічні підходи для зменшення проявів конфлюенції, включаючи сімейну терапію, індивідуальне консультування та розвиток навичок самостійності у дітей. Практичне значення дослідження полягає у створенні адаптованих програм психологічної підтримки, які сприятимуть гармонійному розвитку дітей та ефективній інтеграції в інклюзивне середовище.
The article explores the phenomenon of confluence as a psychological construct in parent-child interactions during adaptation to an inclusive educational environment. It examines the mechanisms underlying the formation of confluent bonds, which affect the blurring of personal boundaries, the development of a child’s autonomy, and their ability to make independent decisions. The study analyzes the impact of the inclusive environment, which, while providing positive opportunities for the child’s socialization and development, can also pose additional emotional challenges for both parents and children. These challenges are particularly pronounced in cases of insufficiently balanced support, increasing the risk of excessive dependency in relationships.
Attention is focused on developing recommendations to harmonize parent-child interactions. The study proposes psychological approaches to reduce manifestations of confluence, including family therapy, individual counseling, and fostering children’s independence skills. The practical significance of the research lies in the creation of tailored psychological support programs aimed at promoting the harmonious development of children and their effective integration into the inclusive environment.