У статті розглянуто особливості мовно-мовленнєвого розвитку у дітей після кохлеарної та стовбуромозкової імплантації. Проаналізовано вплив порушень слуху на розвиток мовлення та мови, детально описано етапи формування мовних навичок, а також процес реабілітації з участю логопеда, сурдопедагога та інших фахівців. Окрема увага приділена ролі ранньої діагностики і комплексного підходу до реабілітації, що є ключовими для успішної інтеграції дітей у соціальне середовище та досягнення позитивних результатів у розвитку мовлення.
This article explores the specific aspects of speech and language development in children following cochlear and brainstem implantation. It analyzes the impact of hearing impairments on speech and language acquisition, provides a detailed description of the stages of language skill formation, and outlines the rehabilitation process involving speech therapists, auditory educators, and other specialists. Special attention is given to the role of early diagnosis and a comprehensive approach to rehabilitation, which are crucial for the successful social integration of these children and achieving positive outcomes in their speech development.